Versió de Joan Fuster, Exploració de l’ombra, dins
Sagitari
Diuen que la naturalesa no es repeteix. Que no hi ha dues fulles
d’arbre que siguen iguals. Ni dues cares de persona, per més bessones que
semblen. Potser sí. La tendència de l’home, en canvi, és de complaure’s en les
reiteracions: el ritme, la simetria, la imitació. Una de les troballes humanes
més “humanes” és el motle, i una altra, la càmera de fotografiar. Una música
comença a agradar-nos quan l’hem sentida moltes vegades. I res no ens corforta
tant com la rutina. Almenys, dins de la relativa evidència de les
generalitzacions, la cosa no es pot negar. De tant en tant, l’home s’exclama en
agradables lloances de la varietat, però això és anecdòtic. Preferim la
previsió a l’aventura, la cadència a l’espetec, la geometria a la barreja, i
fins i tot a l’aventura, a l’espetec i a la barreja hi imprimim un mínim de
concert. L’acció de l’home sobre la Naturalesa (o si es vol: contra la
Naturalesa), consisteix a organitzar-la: a introduir-hi equilibris, regla,
estructures, és a dir, economia. Probablement, això obeeix a una raó
utilitària, que no cal subratllar. I també, em pense, al factor “memòria”.
L’home és un animal amb la memòria molt desenvolupada: és la seua millor
energia, de bon tros més eficaç que la intel·ligència. I la memòria es nodreix
de repeticions.
Tot
s’aprén, en aquesta vida. El bé i el mal (o si voleu: el Bé i el Mal), que hem
d’aprendre’ls, són construccions ideològiques que res tenen a veure amb el fet
primari i tou d’una criatura acabada de nàixer. Però hem d’aprendre a mirar, a
menjar, a caminar, a parlar, en una primera fase. Després aprenem la resta. En
diuen “educació”. D’entrada, ens ensenyen a dominar els esfínters, i cal
reconéixer que aquesta operació és, fins ara, l’única cosa capaç de justificar
la pedagogia. Els nens han d’aprendre com i on han d’anar a cagar, per exemple.
El problema, que va del pet al rot, de la suor a l’ejaculació, va més enllà
dels esfínters i abraça l’íntegra fisiologia de l’individu. Ho hem d’aprendre, això.
I hem d’aprendre a llegir i a escriure, i les quatre regles, i els programes
oficials de les escoles... Però, simultàniament hi aprenem l’orgull,
l’afectació, la caritat, un o altre ofici, les lleis de la tribu, el valor dels
diners, la ira, matar, la predisposició a ser víctima, les maniobres del sexe,
les facultats del sil·logisme... Res no ens ve donat, pel fet de nàixer, sinó
un cos innocent i el plaer i el dolor que puga rebre. A través del plaer i el
dolor, a la llarga, ens inculquen “principis”. Quins? Prou que ho sabem, quins.
Som fills de la història, “hereus”, i per tant, fabricació de classe, de secta,
de família. La gràcia del fet és que, malgrat tot, aquesta estranya producció
de l’home que és l’“home” haja arribat a inventar la hipòtesi de la llibertat.
No hay comentarios :
Publicar un comentario
Aquest és un espai per a poder participar lliurement i no és la nostra intenció la d'introduir cap tipus de censura, encara que les idees exposades siguen crítiques amb nosaltres.
Però, i ja que no ens fem responsables de les idees ací exposades, no podem permetre que es facen acusacions a terceres persones alienes, sense proves, i de forma anònima. Per això, tot missatge que acuse una persona de fora de l'àmbit polític i que no tinga cap tipus d'identificació serà esborrat.
Esperem que ho entengueu.