Mostrando entradas con la etiqueta estat militar i policial. Mostrar todas las entradas
Mostrando entradas con la etiqueta estat militar i policial. Mostrar todas las entradas

jueves, 20 de noviembre de 2014

TOTS ELS REFUGIATS AL MÓN DES DEL 1960, EN UN MAPA

L'Alta Comissaria de les Nacions Unides per als Refugiats (UNHCR) es va crear el 14 de desembre de 1950, amb seu a la ciutat de Ginebra (Suïssa), amb el mandat d'ajudar a restablir els refugiats europeus que encara no tenien llar a causa de la Segona Guerra Mundial. Després ha anat expandint l'àmbit d'acció als milions de refugiats i desplaçats del planeta, més de deu milions actualment. Un mapa interactiu situa tots els refugiats al món des del 1960, a partir de dades de la UNHCR.

Amb el mapamundi és possible de visualitzar ben gràficament tota mena d'informacions sobre els refugiats: quins anys n'hi va haver més, quins són els principals països d'origen i quins són els màxims receptors...

lunes, 4 de agosto de 2014

EL BOMBARDEIG NAZI DE 1938 A LA FOIA DE BUNYOL


Un bombardeig 74 anys en l'oblit sobre la Foia de Bunyol.
Un estudi de l'investigador David Mújica posa al descobert les conseqüències i els testimonis de l'atac a Xiva i Bunyol el 1938 per la Legió Còndor.

Refugiats de les FAI en Xiva (1937)

El 2006, 70 anys després de la revolta i el colp d'estat del 18 de juliol de 1936 i el posterior esclat de la Guerra Civil espanyola, en el transcurs d'una conversa vaig escoltar a un historiador comentar que empraven la majoria dels seus esforços a investigar sobre èpoques llunyanes i no prestaven excessiva atenció a successos més propers en el temps, en clara al·lusió a la contesa espanyola. Lamentava la desaparició de documentació a la qual es va prestar poca importància tot i el seu valor, i sobretot, les vivències de molts testimonis d'aquests esdeveniments històrics que, per la seua avançada edat morien sense haver estat consultats.

Una prova palpable d'aquest fet és el bombardeig de Xiva i Bunyol per avions de la Legió Còndor el 3 de desembre de 1938 que, tot i estudis d'experts (David Mújica, José Manuel Alonso Plaça o Joan Carrión) i de relats com els de Joaquín Calvo Diago, pilot de 'Chatos', que aquest dia estava a l'aeròdrom de Xiva i va ser testimoni del pas dels avions, és un dels oblidats de les cròniques de guerra. No apareix en cap dels principals mapes dels bombardejos italians i alemanys al País Valencià i 74 anys després encara segueix llançant dubtes.


Labor investigadora

El bombardeig de Xiva per part de l'aviació alemanya ha estat ignorat per la majoria d'estudiosos de la guerra aèria a Espanya, que no el citen en les seues publicacions. Cal remetre's a publicacions estrangeres per trobar alguna referència. Un altre dels factors a favor del seu oblit és la destrucció, ordenada per Hitler, de gran part dels arxius de la Legió Còndor al final de la II Guerra Mundial, pel que és difícil concretar dades a l'hora de parlar d'aquesta unitat que va recolzar als exèrcits revoltats.

El primer estudi seriós sobre el bombardeig, publicat el 1996 per una revista de difusió comarcal, atribueix la missió a avions Savoia SM-79 Sparviero italians escortats per Messerschmitt BF-109 alemanys, fet que posteriorment es va comprovar incert. Tanmateix, l'informe, qualifica l'acció com a «model dels atacs a poblacions civils durant la guerra d'Espanya, que malgrat la definició d'hipotètics objectius militars, la finalitat última d'aquests atacs és soscavar la moral de la població i sembrar en ella la llavor de la por», una hipòtesi que el temps revela com a encertada.

Cal esperar fins enguany perquè l'especialista en temes bèl·lics relacionats amb Xiva, David Mújica, després de sondejar fonts directes i documentació aconsegueix recrear l'atac aeri contra Xiva en un relat novel·lat publicat en una revista de difusió local.


Bombes sobre Xiva

Xiva
A primers de desembre les operacions bèl·liques a terra estan paralitzades. Fa pocs dies que han finalitzat la batalla de l'Ebre, els republicans es baten en retirada i els colpistes ocupats a definir la seua ofensiva sobre Catalunya i Barcelona. En l'aire, la força aèria es defensa dels bombardejos a Barcelona i al País Valencià per avions italians, la Legió Còndor i hidroavions de la base de Pollença, a Mallorca. Els bàndols contendents estan en període de recuperació de les grans pèrdues de vides humanes i de material bèl·lic, sofrides pels dos.

A l'alba del dia 3 de desembre els Heinkel HE-111 del grup de bombardeig K/88 eixien de l'aeròdrom Sanjurjo (Saragossa) per reunir-se amb els Dornier DO-17 i Heinkel He-45 del grup de reconeixement A/88 destacat a Buñuel (Navarra). Minuts després, a aquesta formació, que superava la trentena d'avions, entre bombarders i de reconeixement, es van unir els Messerschmitt ME-109 del grup de caça J/88 que van eixir de la Sénia (Tarragona) per a efectuar tasques d'escorta.

jueves, 29 de mayo de 2014

L'ASSIGNATURA MARIA DE L'ESCOLA FRANQUISTA: LA FORMACIÓN DEL ESPÍRITU NACIONAL

La Formación del Espíritu Nacional (F.E.N.) era l'assignatura més fàcil d'aprovar. També la més tòxica si te la prenies al peu de la lletra. Al Vilaweb publiaren un article de Jordi Artigas titulat 'Jo també vaig ser espanyolitzat', que va suscitar molts comentaris dels lectors. Artigas ha tornat als arxius per investigar  un dels grans fraus pedagògics del Franquisme, la Formación del Espíritu Nacional, una assignatura que han hagut d'aprovar generacions de ciutadans.

Els comentaris dels lectors que van viure de primera mà aquesta aberració pedagògica fan posar els pèls de punta. Enric Masip Gorgori explica que al seu poble, al Priorat, la FEN l'impartia el mossèn. "El capellà tenia via lliure per entrar a l’escola. Era militar i a més portava pistola".
"Jo vaig “estudiar” la FEN amb un mestre que era un coronel retirat que es deia Zosimo Z.S", explica en Pep, lector de Núvol. "No recordo gaire les lliçons. A més, com que ja era vell, ens dedicàvem a xerrar, jugar i dibuixar. Els llibres eren tots de l’editorial Doncel i eren gairebé sempre els únics en color. Els varem llençar tots. Tinc 53 anys i també els hi puc dir que els hi ha sortit el tret per la culata", remata Pep.


lunes, 21 de abril de 2014

FRANCO BUSCAVA EL "GEN ROIG" DE LA INFERIORITAT


El psiquiatre franquista Antonio Vallejo Nágera va dirigir el 1938 un estudi sobre presoners de guerra per A determinar quina malformació porta al marxisme. ¿Conclusió? El marxisme espanyol es nodreix de les persones menys inteligents. La seua teoria del gen roig advocava per separar els nens i nenes de les seues mares roges per a evitar que es contaminaren del mal de les seues mares com a mesura preventiva, així com rebre una educació "curativa" dels vencedors i autèntics portadors de la raça espanyola.


Brigadistes presos en la batalla del Jarama.
El marxisme es nodreix de les persones menys intel·ligents de la societat. Aquesta va ser la principal conclusió d'Antonio Vallejo Nágera, cap dels Serveis Psiquiàtrics de l'Exèrcit de Franco, qui durant la Guerra Civil i els primers anys de postguerra va realitzar una investigació amb presos de guerra, especialment brigadistes internacionals, per A determinar "les relacions que puguen haver entre les qualitats biopsíquiques del subjecte i el fanatisme polític-democràtic-comunista". És a dir, respondre als interrogants de si el roig naix o es fa i determinar quina malformació porta a un individu a adherir-se al marxisme.

"La perversitat dels règims democràtics afavoridors del ressentiment promociona als fracassats socials amb polítiques públiques, a diferència del que passa amb els règims aristocràtics on només triomfen socialment els millors", explica Vallejo Nágera en els informes publicats a la Revista Espanyola de Medicina i Cirurgia de Guerra amb el títol de "Biopsiquismo del Fanatismo Marxista".

Per a arribar a aquestes conclusions, Vallejo Nágera, primer catedràtic de la psiquiatria espanyola, va estudiar mitjançant tests psicològics i mesuraments antropomòrfics a presoners de guerra durant desembre de 1938 i octubre de 1939. Encara que el principal grup d'estudi van ser els membres de les Brigades Internacionals capturats, el doctor també va estudiar a presos espanyols processats per la seua participació a la República, a activistes catalans independentistes i a bascos. Els catalans eren especialment interessants perquè unien el fanatisme marxista i l'antiespanyolisme i els bascos perquè unien el catolicisme a l'element revolucionari.

Entre les seues conclusions també es troba la definició de la raça o esperit espanyol, que per a Vallejo Najera es tracta del "militarisme social, que vol dir ordre, disciplina, sacrifici personal, puntualitat en el servei, perquè la fiola militar tanca essències pures de virtuts socials, fortalesa corporal i espiritual". Per tant, per a millorar la raça espanyola, el règim franquista havia -segons les conclusions del seu psiquiatre- de buscar "la militarització de l'escola, de la Universitat, del taller, del café, del teatre, de tots els àmbits socials".


La "debilitat" de l'equilibri mental de la dona

Però si la raó que porta l'home a marxisme és la seua escassa intel·ligència, mal parada ix també la dona. Per a cercar una explicació a "l'activíssima participació del sexe femení en la revolució marxista", el psiquiatre va realitzar un estudi sobre 50 dones presoneres de guerra sota el títol d'Investigacions psicològiques en marxistes femenins.


jueves, 12 de diciembre de 2013

AVE MARIA




La legalització del cànnabis reportaria a Espanya 6.000 milions d'euros a l'any

Albert Einstein deia que crisi és igual a oportunitat. La legalització d'aquesta substància, la marihuana, pot suposar una solució econòmica a la crisi ja que s'obriria un nou nínxol de mercat i de creació d'ocupació. Els beneficis anuals que podria reportar la iniciativa superarien els 6.000 milions d'euros. 

Els diners de la venda de cànnabis omplin les butxaques de traficants, mafiosos i cultivadors, que van per lliure en el mercat negre. Si es legalitzara aquesta droga, considerada tova, però, tot aquest diner negre eixiria la llum i suposaria el pagament d'impostos i la creació de llocs de treball. 

Des d'EUPV defensem la legalització d'aquesta planta. I és que en un càlcul basat en la quantitat de droga que decomissa la Guàrdia Civil, 682 tones anuals, que representen el 20% del que circula a Espanya, la seua legalització suposaria a les arques de l'Estat més de 6.000 milions d'euros. 
Espanya es troba al capdavant en el consum d'aquesta substància, segons l'Observatori Europeu de Drogues i Toxicologies. 


domingo, 20 de octubre de 2013

L'ESTAT PAGARÀ BÉ EL TEU SILENCI

Versió de L'arbre domèstic,
            de Pere Calders, dins Cròniques de la veritat oculta


En aquesta vida he tingut molts secrets. Però un dels més grossos, potser el que estava més en pugna amb la veritat oficial, és el que ara explicaré.

Un matí, en alçar-me, vaig veure que en el menjador de ma casa havia nascut un arbre. Però no penseu que era una il·lusió: es tractava d'un arbre de veres, amb arrels que es clavaven a les rajoles i unes branques que es premien contra el sostre. Vaig veure de seguida que allò no podia ser la broma de ningú i, no tenint persona estimada a qui confiar certes coses, vaig anar a la policia.

Em va rebre el capità, qui duia un vestit l'elegància del qual no podria explicar perquè el tapaven els galons. Vaig dir:
- Vinc a fer saber que en el menjador de ma casa ha nascut un arbre autèntic, al marge de la meua voluntat.
L'home es va sorprendre. Em va mirar una bona estona i després digué:
- No pot ser.

viernes, 11 de octubre de 2013

DECLARACIONS DE FRANCO DES DEL CEL: "SALVARÉ A ESPAÑA DEL MARXISMO, CUESTE LO QUE CUESTE. NO DUDARÉ EN MATAR A MEDIA ESPAÑA SI ES NECESARIO"



El PP, novament, va rebutjar al congrés dels diputats al mes de juny que el 18 de juliol fóra el "dia de la condemna al franquisme" (caldria substituir este terme per feixisme). 
I, a més, utilitzaren la tonteria de sempre. I esta ha estat legitimada per part de molta de l'autoanomenada esquerra: l'equidistància dels germans que van començar a donar-se garrotades en un atac de bogeria, com en el quadre de Goya. Que no cal remoure velles ferides que estan tancades... Ací, desgraciats, el que segueixen tancades són les cunetes, les fosses comunes i els pous. 

I el pitjor és que han guanyat la partida, i la perspectiva, malauradament, és que els seus hereus seguisquen guanyant. Els interessa esta visió que, amb gest contrit, reparteix culpes, la millor manera de no culpar ningú. Visió que sostrau coneixement, justícia i reparació. 


Fem una miqueta de memòria històrica:

“Se tendrá en cuenta que la acción ha de ser en extremo violenta para reducir lo antes posible al enemigo, que es fuerte y bien organizado. Desde luego serán encarcelados todos los directivos de los partidos políticos, sociedades y sindicatos no afectos al Movimiento, aplicándose castigos ejemplares a dichos individuos para estrangular los movimientos de rebeldía o huelgas.”

Text del general Mola redactat el 25 de maig de 1936, com a part de la primera de les “instrucciones reservadas” que elaborà en la seua condició de director del colp militar feixista de 1936.


lunes, 7 de octubre de 2013

DECIR A DÍA DE HOY QUE LA REPÚBLICA FUE LA CAUSANTE DEL GOLPE DE ESTADO CONTINÚA TENIENDO COSTE CERO

Los historiadores rebaten la frase "La República llevó a un millón de muertos"

GUILLERMO RODRÍGUEZ.


Unos sonríen mientras muestran con orgullo banderas franquistas. Otros posan enhiestos, brazo en alto, rememorando el saludo nazi. Todos son jóvenes y forman parte de las Nuevas Generaciones del PP.
Son fotografías que han vuelto a poner encima de la mesa una pregunta que, en realidad, se ha planteado en innumerables ocasiones ¿Es el PP un partido que añora la dictadura de Franco? Sí, replicaban muchos desde sus cuentas en Twitter o redes sociales. Desde el otro lado se recurre a un argumento ya bastante habitual: “El PP puede acoger nostálgicos del franquismo, pero en IU o en el PSOE los hay del estalinismo, que provocó millones de muertos”.
Un brecha política por la que España sangra desde 1975 —fecha de la muerte del dictador Francisco Franco— y que desde algunos sectores se niegan a taponar. En este contexto se sitúan las palabras del portavoz adjunto del PP, Rafael Hernando. Preguntado por las fotografías de varios de sus cachorros con banderas franquistas o nazis, respondió que no le gustaban, pero… Pero, por lo mismo, partidos como el PSOE o IU deberían dejar de ondear la bandera tricolor por ser igual de “inconstitucional”.
No se quedó ahí. Como broche de oro sentenció: “La República llevó a un millón de muertos”.

UNANIMIDAD: “ES UNA BARBARIDAD”
¿Qué base histórica tiene la frase de Hernando? “Ninguna”; “Es una barbaridad”; “Una brutalidad”; “No tiene ningún rigor”, coinciden los catedráticos de Historia consultados por El Huffington Post. Ninguno discrepa. “Hernando se ha metido en una camisa de once varas, la Historia, que no es lo suyo. Ha dicho una barbaridad histórica”, señala Fernando García de Cortázar, catedrático de Historia Contemporánea de la Universidad de Deusto.
Julián Casanova, autor del libro República y Guerra Civil, no comparte las declaraciones de Hernando ni en cuanto a la responsabilidad de los muertos ni en cuanto a la cifra que aporta el portavoz del PP. “Los muertos son 600.000. De 100.000 a 130.000 mueren de violencia política en la zona franquista y 55.000 en la zona republicana. Y después hay contabilizados de 45.000 a 50.000 en la posguerra, sólo de violencia militar franquista (del 1 de abril hasta agosto de 1946)”.
Casanova, también catedrático de Historia Contemporánea de la Universidad de Zaragoza, subraya que las palabras de Hernando son inconcebibles en países como Francia o Alemania, donde los políticos de la derecha y conservadores saben que no pueden defender una idea similar: “Ningún conservador alemán asegurará que Hitler subió al poder por culpa de la República de Weimar. Ninguno”.
Sin embargo, decir en España que la causante de la Guerra Civil fue la II República tiene “coste cero”, e incluso puede reportar beneficios “porque la ausencia de educación histórica de muchos españoles propicia que le compren este discurso sin dudarlo un segundo”. Y de esos polvos, los lodos en formato libro de autores como Pío Moa, Ricardo de la Cierva o César Vidal, que con su discurso revisionista colocan muchos más ejemplares en las librerías que los historiadores más rigurosos.
“La sombra del franquismo es alargadísima, no en la política, pero sí en el momento que se habla de historia”, lamenta Casanova con cierta resignación. “Es muy difícil para un historiador intervenir activamente en este debate porque lo que dice Hernando, el PP, o quien sea, es una mamarrachada desde un punto de vista histórico: Pero a ellos les resbala completamente”, remata Ángel Viñas, autor de unatrilogía sobre la Segunda República y uno de los historiadores más reputados de este periodo.
“La pregunta es si una cuestión así no debería ser materia exclusiva de los historiadores, incluso la labor de contar los muertos”, se plantea García de Cortazar, que este mes publicará la novela Tu rostro con la marea. Pese a su tendencia historiográfica más conservadora, coincide con Casanova en criticar las reflexiones de Hernando: “Es una barbaridad, terrorífico y absurdo atribuir a la República, que fue la asediada y derrocada por los conspiradores e insurrectos, la responsabilidad de la Guerra Civil. Me parece absurdo”, señala. “Sólo se puede justificar en el fragor de una refriega política”, apunta.
Ángel Viñas va más allá y considera que el fondo de la cuestión es que España como país, como colectividad social y política, como Estado, “no se ha reconciliado con su pasado porque no se produjo una ruptura radical con éll pasado”. Se produjo la Transición, que generó beneficios en muchos sentidos pero que no abordó la ruptura intelectual con el pasado impulsada desde el Estado. “Los Gobiernos de Suárez y González tenían otras cosas que hacer, no lo critico”. Y llegó Zapatero y su Ley de Memoria Histórica. Viñas no es crítico con la iniciativa, aunque sí, y mucho, con la forma en la que se llevó a cabo: “Se preparó con los pies, pero era la primera vez que un Gobierno daba un paso minúsculo para recordar, rememorar y reconciarse con el pasado”. Los resultados, en cualquier caso, fueron los contrarios a los que aspiraba Zapatero: la brecha por la que sangraban las dos España empezó a manar en borbotones.
Gran parte del fracaso de la ley, y que explica las reticencias del PP a romper de forma definitiva con la dictadura franquista, provino de que el partido hoy liderado por Rajoy “no podía aceptar esa política pública porque el PP representa el franquismo sociológico”.
Julián Casanova: “Hubo una guerra y una larguísima dictadura que mediatizó los recuerdos de la guerra civil porque dividió España entre vencedores y vencidos. La larga posguerra crea una división profunda, donde no hay una educación política sobre esa historia. Perdimos tres décadas de nuestra vida. Mientras otras sociedades se planteaban el porqué del holocausto, del nazismo o del comunismo, nosotros no pasamos por esa fase. Eso hace que haya muchas personas que sólo han oído hablar de la historia por las influencias familiares, afectos o amistades. A esa gente da igual que yo les diga que lo que ha comentado Hernando es una barbaridad porque no se lo va a creer. Y dirá que yo estoy opinando.

martes, 1 de octubre de 2013

LA INACCIÓ DEL PP ÉS SUMMAMENT PERILLOSA PER LA DERIVA QUE POT DUR LA REPETICIÓ DE GESTOS FEIXISTES


És un dels "culebrons" de l'estiu. I no sembla que la cosa tinga pinta d'acabar prompte. És normal l'apoliticisme és el ferment del feixisme i el PP, a més d'evitar condemnes públiques del franquisme (ratificant la filiació política del PP amb el règim), fomenta les actituds apolítiques. Un més un, ja sabeu. 

Entre els cadells del PP sembla que proliferen aquestes actituds, no per més infantils (que també ho són, sense dubte) menys condemnables. I el pitjor és que, fins ara, i tret de González Pons, tots els dirigents del PP han justificat o han menystingut la reiteració d'aquests gestos. No és un fenomen aïllat, podeu comprovar-ho en aquesta web, ELS FEIXISTES DEL FUTUR. No digueu que no és preocupant.

viernes, 13 de septiembre de 2013

EL PP DESTINA 877 MILLONES MÁS PARA ARMAMENTO

El Ejecutivo aprueba un crédito extraordinario para hacer frente a los programas de Defensa y "no demorar su abono para no causar perjuicios a terceros"

El Consejo de Ministros aprobó un real decreto ley por el que se concede un crédito extraordinario de 877 millones de euros al Ministerio de Defensa para atender pagos de los grandes programas de armamento. Del total, según fuentes de Defensa, 371,55 millones corresponden al avión de combate 'Eurofighter.
La vicepresidenta del Gobierno, Soraya Sáenz de Santamaría, durante la rueda de prensa posterior al Consejo de Ministros donde ha anunciado la medida.El suplemento de crédito, que implica un gasto en los Presupuestos Generales del Estado de 2013, se financiará con deuda pública. Al tratarse de material ya recibido por Defensa -entregas que por tanto ya fueron registradas en la contabilidad nacional- esta decisión no tiene impacto en el déficit público. De esta manera, el Gobierno ha recurrido por segundo año consecutivo a un crédito extraordinario para atender los pagos de los denominados 'Programas Especiales de Armamento', cuya factura total se ha fijado en 29.495 millones de euros a pagar hasta 2030. Unos 6.000 millones ya se han abonado y otros 15.000 fueron prefinanciados por Hacienda.
Este crédito se ha aprobado dos meses después de que el secretario de Estado de Defensa, Pedro Argüelles, acudiera al Congreso de los Diputados para explicar la reconducción de estos programas. Entonces, Argüelles adelantó que entre 2013 y 2015 serán necesarios entre 800 y 1.000 millones para pagar a las empresas. El año pasado, el crédito fue de casi 1.783 millones, que se utilizaron para pagar compromisos de 2013 pero también deudas pendientes desde 2010, año en que el Gobierno "dejó de pagar" estos programas.


jueves, 29 de agosto de 2013

LA BANDERA REPUBLICANA ESTÀ EMPARADA PER LA CONSTITUCIÓ, MENTRE QUE LA FRANQUISTA NOMÉS PEL FEIXISME I PEL PP


Principis fonamentals de la Constitució democràtica de la II República Espanyola:
  • 1. El principi d'igualtat dels espanyols davant la llei, al proclamar a Espanya com "una república de treballadors de tota classe". 
  • 2. El principi de laïcitat, pel qual anava més enllà de la mera separació entre l'Església i l'Estat per endinsar-se en un àmbit de total eliminació de la religió de la vida política. 
  • 3. El principi d'elecció i mobilitat de tots els càrrecs públics, inclòs el Cap de l'Estat.
  • 4. El principi monocameral, que suposava l'eliminació d'una segona cambra aristocràtica o d'estaments privilegiats i pel qual el poder legislatiu seria exercit per una sola cambra. 
  • 5. Es preveia la possibilitat de la realització d'una expropiació forçosa de qualsevol tipus de propietat, a canvi d'una indemnització, per a utilització social així com la possibilitat de nacionalitzar els serveis públics. 
  • 6. Àmplia declaració de drets i llibertats. Concedia el vot des dels 23 anys amb sufragi universal, també femení (el sufragi femení s'aplica per primera vegada a les eleccions de 1933). 
  • 7. Separació de l'Església i l'Estat, a més del reconeixement del matrimoni civil i el divorci.

Per contra, la bandera del pollastre (o de la gavina negra?) està íntimament lligada al franquisme-feixisme, i per tant, no només no és constitucional, sinó que damunt és perseguible. 
I és que el projecte polític del feixisme és instaurar un corporativisme estatal totalitari i una economia dirigista, mentre la seua base intel·lectual planteja una submissió de la raó a la voluntat i l'acció, un nacionalisme fortament identitari amb components victimistes que condueix a la violència contra els que es defineixen com a enemics per un eficaç aparell de propaganda, un component social interclassista, i una negació a ubicar-se en l'espectre polític (esquerres o dretes), cosa que no impedeix que habitualment la historiografia i la ciència política situen el feixisme a l'extrema dreta i el relacionen amb la plutocràcia, identificant-lo com un capitalisme d'Estat, o bé com una variant xovinista del socialisme d'Estat.

Últimament parlàvem d'estar CARA AL SOL COM EL JOVES FARDATXOS DEL PP VALENCIÀ. Les vinyetes continuen. Esta aparegué ahir:

Una militant de Noves Generacions del PP de Vila-real
posa darrere de la bandera franquista (Paula Carda, la tercera per l'esquerra)

martes, 25 de junio de 2013

UN POLICIA AGREDEIX UN REGIDOR D'EUPV I S'ARRANCA EL NÚMERO DE PLACA

L'acte d'inauguració del TGV a Alacant de dilluns va estar marcat per les protestes d'un grup manifestants i pels aldarulls que hi hagué amb la policia. 
Aquests dies ha circulat a la xarxa aquest vídeo, en el qual s'hi veu un policia que pega amb la porra un manifestant que duia una bandera, i immediatament un grup de manifestants es llença al damunt de l'agent, atacant-lo i deixant-lo durant uns moments sense escapatòria.


lunes, 20 de mayo de 2013

VICENT TALENS, UN COMUNISTA EN QUI ES RESUMEIXEN LA TRAGÈDIA DEL PROLETARIAT, L'EXILI I EL DRAMA DE LA GUERRA



Vides singulars. L'oblit que pesa sobre ell és tal que ni tan sols una placa rendeix homenatge a la seua memòria. Per primera vegada una obra recorda la figura del comunista valencià Vicent Talens Inglà (1892-1940), que va aconseguir que centenars de persones burlaren la mort durant la seua etapa com a governador civil d'Almeria.



Ebenista, anarquista a la Barcelona del pistolerisme, ballarí i model a París, professor d'Educació Física a l'Institut Escola, maçó, cap de policia a València i governador d'Almeria en la Guerra Civil, Vicent Talens Inglà és una de les figures més singulars del comunisme espanyol. Així ho descriu Antonio Ramírez Navarro, autor de la primera biografia sobre aquest comunista valencià que, com a governador civil d'Almeria en la guerra civil, va construir els refugis subterranis que van salvar centenars de vides i que fa uns anys van ser reoberts com a atractiu turístic.

Novembre de 1936: campanya en València
per la recollida d'aliments destinats a l front de Madrid
L'oblit que pesa sobre ell és tal que, lamenta el seu biògraf, "ni tan sols una placa el recorda com a constructor d'aquells refugis o túnels de més de quatre quilòmetres de longitud dels quals més d'un quilòmetre han estat reoberts al públic a Almeria". Talens també va salvar a nombrosos dretans, pel que va ser acusat de debilitat enfront de la cinquena columna i finalment destituït del seu càrrec.

El seu biògraf destaca que, capturat pels franquistes l'últim dia de la guerra al port d'Alacant, va ser precisament acusat per dues de les persones a les quals havia salvat la vida, pel que va ser afusellat el 1940. Segons Ramírez Navarro, els freqüents bombardejos d'Almeria tractaven de "minar la moral de la rereguarda republicana", i el més greu es va produir el 12 de febrer de 1937, quan Almeria havia rebut tants refugiats procedents de Màlaga com habitants tenia la ciutat. Entre 50.000 i 60.000 refugiats es trobaven concentrats al port i al passeig de la ciutat quan es va produir aquell bombardeig, motiu pel qual Talens va ser nomenat governador.

jueves, 11 de abril de 2013

LA REPRESSIÓ FRANQUISTA: CASOS TANCATS, FERIDES OBERTES



Què se n’ha fet, de les denúncies dels 114.266 desaparegut de la guerra civil i el franquisme, que ja no se’n parla? Amnistia Internacional, a l’informe ‘Casos tancats. Ferides obertes’, documenta que la gran majoria dels casos han estat arxivats sense diligències.


Hi ha malestar, pronunciaments i protestes públiques al sector judicial. Es revelen contra pràctiques que consideren impròpies d’un estat democràtic. Primer, més de dos-cents jutges van signar un document contra l’indult de quatre mossos d’esquadra condemnats per tortures, per il·legítim i èticament inassumible en un estat de dret. Al·legaven que en l’estat constitucional, tothom, sense excepció, resta subjecte a la llei. Aquesta és la diferència amb els estats autoritaris, on els ciutadans vinculats al poder són exempts del compliment de les normes. A més, jutges, fiscals, advocats, sindicats i consumidors s’han unit en la protesta contra les reformes projectades pel ministre Gallardón perquè són un atac a l’administració de justícia com a servei públic. “És el pitjor atac als jutges en trenta anys, un pas enrere que ens situaria en l’etapa pre-constitucional”, opina el Fòrum Judicial Independent.

És un toc d’alerta molt significatiu, aquesta reacció contra la involució quasi autoritària a què som sotmesos. I més venint d’un sector amb una cúpula que, des dels inicis de la transició, va representar la continuïtat del franquisme en democràcia. Els principals responsables de la justícia franquista, avaladora de pràctiques contra els drets humans, tortura i crims d’estat, van continuar actuant com si res, en democràcia, dissimulant i disfressant les velles pràctiques expeditives, però amb l’objectiu, però, d’assolir els mateixos resultats: pretesa pau social, a base de repressió, violència estatal i parapolicíaca, i impunitat. 

Per a conèixer a fons la qüestió, val la pena de llegir un llibre molt recent: ‘Jueces, pero parciales. La pervivencia del franquismo en el poder judicial’ (Pasado & Presente, Barcelona), de Carlos Jiménez Villarejo i Antonio Doñate Martín. És una anàlisi molt documentada de la part fosca de la democràcia durant aquests trenta anys, fonament bàsic de la regressió actual. Al pròleg, Josep Fontana afirma: ‘Hom els hauria pogut disculpar per l’intent d’esborrar els rastres de la seva pròpia culpabilitat, però la seva tasca ha anat molt més enllà. Allò que havia començat com un intent d’eliminar el record dels crims del franquisme ha acabat convertint-los en guardians d’una part dels valors del vell sistema, que la dreta avui governant intenta recuperar.’

El treball documenta el continuisme franquista en l’aparell judicial. Com han sobreviscut idees autoritàries derivades del feixisme espanyol en declaracions institucionals i lleis, en la jurisprudència i en la cultura política dominant. 
Hi ha exemples enlluernadors. El procés militar al president Companys i el rebuig de la fiscalia actual a rehabilitar-lo. La benvolença dels jutges amb la violència estatal i d’extrema dreta en la transició: Enrique Ruano, Atocha, Papus, Agustín Rueda, Yolanda González, José Arregui i els inicis de la guerra bruta, la llarga batalla per les víctimes i desapareguts del franquisme i el procés a Garzón. 

martes, 9 de abril de 2013

UN BOMBARDEIG DE L'OTAN MATA DEU XIQUETS I UNA DONA EN L'AFGANISTAN





L'aliança fraternal PP-PSOE dóna nous fruits en política internacional, esta vegada de la mà de l'OTAN

Les víctimes es trobaven a l'interior de sa casa dissabte passat. Segons el governador de Kunar, l'operació de les tropes internacionals ha deixat almenys quatre dones ferides més. Continuen les tasques de retirada de runes de manera que no es descarta que apareguen més morts. 
Algú mínimament sensat no pensa que açò també va amb ell? Mentre els morts no estiguen al costat de casa no són morts? Qui dubta de la responsabilitat dels dirigents del PP-PSOE en estos actes de bàrbarie?





"Onze civils, entre ells deu xiquets, van morir en l'operació de les tropes internacionals", ha assegurat a Efe Wasifullah Wasifi, portaveu del governador de la província afganesa de Kunar. Segons la font, quatre dones més van resultar ferides en una operació conjunta de les tropes afganeses i de la Força Internacional d'Assistència per a la Seguretat a l'Afganistan (ISAF) realitzada el matí de dissabte al poble de Sonu, al districte de Shigal.

D'acord amb l'agència local AIP, les víctimes es trobaven a l'interior de sa casa quan aquestes van ser alcançades pel bombardeig, i la xifra de morts podria augmentar ja que no s'ha acabat de retirar la runa. Wasifi va assenyalar que sis talibans, entre ells dos comandants, van morir en aquests fets.

Un portaveu de la ISAF ha corroborat a Efe que les tropes internacionals van participar en un bombardeig de suport a les forces afganeses en un enfrontament amb talibans a Kunar dissabte, però no la mort de civils. "Estem investigant la situació, de moment no tenim confirmació de la mort de civils", ha manifestat el portaveu.

El president adjunt de l'Assemblea Provincial de Kunar, Muhammad Ismail, va elevar a 17 la xifra de civils morts en declaracions a l'agència afganesa AIP. Ismail condemna la tragèdia i demanda al president afganés, Hamid Karzai, que prenga mesures per posar fi a la mort de civils. De fet, la mort de civils en accions de l'OTAN és un dels principals punts de fricció entre les tropes estrangeres i el Govern de l'Afganistan.


miércoles, 27 de febrero de 2013

REBELIÓN EN EUROPA CONTRA EL NEOLIBERALISMO


Según los datos de la Comisión Europea, la actividad económica en la Eurozona está descendiendo. Durante el periodo Abril-Junio descendió, como promedio, un 0,2%, y se espera que el informe de Octubre muestre una contracción incluso mayor de tal actividad. A estos datos debe añadirse la información proveída por el Banco Central Europeo, que señala que la actividad financiera también ha disminuido en la Eurozona, sin que se espere la reactivación de tal actividad en un futuro próximo. Mírese como se mire, pues, la situación económica y financiera va mal, en realidad, muy mal. Las cifras de desempleo en la Eurozona han alcanzado niveles sin precedentes, 18 millones de parados con un incremento anual de un millón durante estos años de crisis.


Es obvio que las políticas de austeridad –que se han estado promoviendo por la troika (la Comisión Europea, el Banco Central Europeo y el Fondo Monetario Internacional)- no están reavivando la economía de la Eurozona. En realidad, todos los datos señalan que, al revés, la están hundiendo. Y a pesar de ello, la troika continúa insistiendo en que la solución pasa por todavía más austeridad y más recortes. En estos momentos, está exigiendo en Grecia que se recorten 11.500 millones de euros del presupuesto nacional. En España también se están exigiendo para 2013 añadir 13.000 millones de euros de recortes a los que han ocurrido durante cada año de la crisis. En Francia, con un gobierno socialista, presidido por el Sr. François Hollande, éste está planeando recortar 30.000 millones de euros de su presupuesto. Y la lista puede alargarse incluyendo más y más países de la Eurozona. Las políticas de recortes han sido el eje central de las intervenciones públicas en los países de la Eurozona.

Además de estos recortes, se están aplicando otras políticas de claro corte neoliberal, como el retraso de la edad de jubilación, la reducción de los beneficios sociales y laborales, el descenso del seguro de desempleo, la reducción de salarios, y una larga lista de intervenciones que están reduciendo el bienestar social de las clases populares, que constituyen la mayoría de la población en los países de la Eurozona.


Europa se rebela


Como era de esperar, tales clases populares de estos países se están rebelando frente a estas políticas, políticas que en su gran mayoría se están imponiendo a la ciudadanía sin que hubiera un mandato popular para ello, ya que tales medidas no estaban en el programa electoral de los partidos gobernantes. De ahí que la legitimidad de tales gobiernos y de las instituciones que gobiernan la Eurozona y la Unión Europea esté cada vez más cuestionada. La atracción de Europa, que era generalizada en los países del Sur de tal continente (la mayoría habían sufrido dictaduras fascistas o fascistoides durante muchos años), está desapareciendo muy rápidamente. Y la conveniencia del euro como moneda común también se está cuestionando. Varias encuestas han aparecido en los mayores medios de información europeos diciendo que un porcentaje cada año mayor, identifica el establecimiento del euro como responsable de su pérdida de capacidad adquisitiva.

La rebelión de las clases populares a estas políticas neoliberales impuestas por el establishment europeo está actualmente generalizada. En Portugal, acaba de realizarse una huelga general y hay manifestaciones de protesta día tras día. En Francia, este domingo hubo manifestaciones a lo largo de su territorio protestando por la propuesta del presidente Hollande de aprobar el Pacto Fiscal que obligará, en la práctica, a perpetuar las políticas de austeridad. En Grecia, las protestas laborales y sociales son también el pan de cada día, alcanzando cada vez más una orientación violenta que puede afectar la viabilidad de sus instituciones representativas. Un tanto parecido ocurre en España, donde la represión por parte del Estado, heredero, en parte, de la dictadura, es especialmente acentuado en contra de las numerosas manifestaciones que toman lugar a lo largo del territorio español. Y lo mismo está ocurriendo en Italia, donde los sindicatos están liderando una oposición cada vez más generalizada contra las imposiciones del gobierno Monti.

jueves, 27 de diciembre de 2012

L'ALT MAESTRAT FOU UN ALTRE GERNIKA



Efectes de les bombes sobre diverses cases a la localitat d'Ares del Maestrat.
Resulta impossible saber quants habitatges van ser destrossats pels avions nazis

El maig de 1938, l'exèrcit nazi provava els seus avions Junker llançant bombes de mitja tona sobre Ares del Maestrat, Albocàsser, Benassal i Vilar de Canes. Hi va haver desenes de morts. El professor Óscar Vives ha recuperat aquesta part de la Història


Mapa de l'Alt Maestrat, lloc dels fets
El de Gernika va ser un genocidi que va servir perquè la poderosa aviació alemanya experimentara la seua infernal màquina de matar. L'atac ocorregut el 26 abril 1937 ha quedat com una icona de la lluita per la llibertat, però el que la Història no havia explicat fins ara és que hi va haver un altre Gernika a l'Alt Maestrat. 
El maig de 1938, la Legió Còndor llançava les seues bombes de 500 quilograms sobre Ares del Maestrat, Albocàsser, Benassal i Vilar de Canes. Mai ningú, ni tan sols la gent del lloc, va poder explicar per què els alemanys van arrasar uns pobles menuts i tranquils sense cap interés militar. Hui, quasi 75 anys després, el professor de la Universitat de València Óscar Vives, veí de Benassal, llança la sorprenent hipòtesi que les incursions germàniques no tenien altre objectiu que el de provar el nou armament nazi, especialment els temibles avions Junker.

Una altra foto d'Ares del Maestrat feta pels avions nazis
Óscar Vives va tenir coneixement dels bombardejos quan llegia el llibre d'Antony Beevor La Guerra Civil Española (Crítica, 2010). En el capítol de conclusions, Beevor assegura que el Junker va ser provat a Aragó i en diverses localitats del nord del País Valencià ben entrada la guerra civil espanyola. Va ser llavors quan el professor Vives va decidir visitar l'arxiu militar de Freiburg (el Bundesarchiv-Militärarchiv) i sol·licitar tota la documentació disponible sobre aquest fosc episodi de la Guerra Civil. «Ens van enviar 70 pàgines escanejades amb unes tantes fotografies aèries dels bombardejos. Tingueu en compte que l'informe sobre la Batalla de l'Ebre tot just té 30 pàgines més. Imagine la importància del material!», assegura.

En l'OCCC fins al dia de Reis (Sant Ferran 12, València)