Els
valencians no som un producte de la natura, sinó de la cultura.
MANUEL
SANCHIS GUARNER
Cal
definir la paraula cultura com una manera de ser, de fer i de pensar.
Comprén el conjunt de trets que caracteritzen les formes de vida, a
través d’una sèrie d’objectes i maneres de sentir i de pensar
que són creats i transmesos pels éssers humans com a resultat de
llurs interaccions recíproques i de llurs relacions amb la natura.
Entenem
per cultura posar l’accent no en l’assimilació d’uns
coneixements i d’una moral adquirida, sinó en l’esperit crític
de la creativitat, basat en tres pilars:
- La informàtica (en l’ordinador, i concretament a la xarxa electrònica, s’acumula tot el que s’adquireix per les ciències i les tècniques, i allò que està en fase d’investigació).
- L’estètica, com a aprenentatge de l’acte creador mitjançant el qual l’ésser humà ultrapassa la seua pròpia definició, les seues dificultats i alienacions, tot cercant i creant nous àmbits, reformulant-ne les necessitats.
- La prospectiva, com un món de projectes tant individuals com col·lectius i històrics, temptatives dinàmiques i multidireccionals per anar acabant amb les contradiccions objectives de la societat actual.
Proposem
una cultura transformadora que ajude a comprendre i a actuar
críticament en la societat per a superar la desigualtat i la
dominació. Cultura transformadora és, per a nosaltres, la que uneix
la utopia amb les realitats concretes que necessiten superar-se, la
que afavoreix la participació i prepara per a conquerir la llibertat
total de l’ésser humà. La cultura transformadora connecta amb els
diferents moviments socials entre si, construeix (no només defensa)
algunes claus comunes i estimula l’enriquiment mutu mitjançant la
diferència de temes, però també de formes d’actuar i, fins i
tot, d’idees. No cal uniformitat ni competència entre temes i
àmbits; el que cal és construir conjuntament algunes claus
compartides (d’acció, de valors i de pensament), o el que és el
mateix: una cultura comuna que trascendesca i que connecte cada tema,
cada problema, cada actuació.
EUPV
aposta per una visió de la cultura com un element que està a favor
del canvi social. Aquesta teoria emana d’una idea del món que
expressa, en termes filosòfics, científics i metodològics, una
concepció de la realitat (socialisme) que ha d’ajustar-se a les
característiques del País Valencià, d’acord amb les
peculiaritats de l’estructura econòmica i social del nostre
territori.
Creiem
que la cultura ha d’actuar necessàriament i inexorablement com un
instrument més de la democràcia participativa, és a dir,
l’expressió superior d’exercici de la ciutadania que va més
enllà dels límits dels sistemes representatius. Es tracta d’un
valor utòpic, ja que qüestiona les formes de poder existents, entre
les quals hi ha el control de determinats indústries culturals
(principalment, el cinema i la televisió).
La
cultura que proposem és transformadora, ja que critica el que hi ha,
planteja propostes que afavoreixen l’acció-reflexió, tot
creant-hi contextos socioculturals alternatius. Nosaltres volem que
aquesta cultura-acció siga practicada pels sectors populars de la
nostra societat, que siga incloent i augmente la participació i la
incidència dels grups crítics.
Per
a EUPV, la pràctica cultural individual i/o col·lectiva és un
component decisiu de la qualitat de vida. Tal com recull el text de
la Convenció Programàtica del 2006, l’accés i el gaudi de les
expressions culturals és un dels elements claus per comprendre el
benestar de les poblacions i els territoris. Des d’aquesta
perspectiva, el consum cultural està estretament lligat al
desenvolupament integral dels individus, tot materialitzant la seua
sensibilitat, la seua capacitat creativa i comunicativa. En aquesta
vessant, la pràctica cultural —com a consum i com a producció—
incideix notablement en la formació integral dels éssers humans. A
més, la demanda dels béns culturals esdevé un índex del grau de
benestar i de la qualitat de vida d’un poble.
El dret a la cultura es contempla en la Constitució espanyola i en l’Estatut d’Autonomia del País Valencià, així com en les diferents normes legals que desenvolupen aquesta llei, algunes de les quals han significat la creació d’instruments al servei dels polítics de torn (ja siguen del PP en l’actualitat com abans del PSOE), com ara l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM), l’Institut Valencià de Música, l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, Teatres de la Generalitat, el Consell Valencià de Cultura, l’Institut Valencià d’Arts Escèniques, Cinematografia i Música (IVAECM), la Fundació Jaume II el Just, la Ciutat de la Llum, la Ciutat de la Pilota Valenciana, la Ciutat de les Arts i les Ciències, etc.
Algunes
de les actuals normes legals valencianes destil·len un (mal)gust
historicista encaminat a convertir el centres històrics de les
nostres viles i ciutats en escenografies teatrals de cartró pedra
(Llei de Patrimoni Cultural), i a penes eviten les agressions
immobiliàries al nostre patrimoni; altres no se les considera
importants des del punt de vista pressupostari (Llei de creació de
l’Institut Valencià de la Música) i unes altres existeixen
gràcies a les enormes quantitats de diners que s’hi han invertit
(La Ciutat del Cinema, a Alacant; la Ciutat de les Arts i les
Ciències, a València; i la inexistent Ciutat de la Pilota de
Montcada, per exemple).
El
marc real. La política cultural que practiquen les administracions
públiques del País Valencià, i sobretot l’actual govern de la
Generalitat (PP) és fonamental, principalment, en programes poc
cohesionats i extremadament conduïts i rigorosos, elaborats des dels
despatxos de la Conselleria de Cultura, els ajuntaments i les
diputacions, amb uns continguts que responen més aviat a les
afeccions del polític de torn, sense connectar ni partir dels
interessos i necessitats reals de la població. El resultat de tot
això és un dirigisme cultural que promociona activitats elitistes i
uniformes, amb plantejaments abstractes i programes teòrics, i
arribant pocs d’ells a ser una realitat factible i vàlida.
A
més a més, la majoria de les entitats creades per la Generalitat
són de dret públic, tot i que es regeixen per l’ordenament
jurídic privat, la qual cosa provoca l’absència de mecanismes de
control públic, promou el descontrol, la pèrdua de rendiment social
en els pressupostos, la manca de transparència, i acaben
convertint-se en agències de col·locació partidista.
En
termes globals, la crisi capitalista no és solament econòmica,
financera o ecològica, sinó que afecta també la cultura de la
societat en la mesura en què contribueix al deteriorament de valors
i expectatives a causa de la generalització de modes de vida
alienats, heterònoms, buits, consumistes i productivistes, que només
promouen inhibició i patologies socials (violències, addicions)
instigats per alguns mitjans denominats culturals (cinema, jocs
interactius, alguns productes telemàtics i esports de masses, per
exemple).
No hay comentarios :
Publicar un comentario
Aquest és un espai per a poder participar lliurement i no és la nostra intenció la d'introduir cap tipus de censura, encara que les idees exposades siguen crítiques amb nosaltres.
Però, i ja que no ens fem responsables de les idees ací exposades, no podem permetre que es facen acusacions a terceres persones alienes, sense proves, i de forma anònima. Per això, tot missatge que acuse una persona de fora de l'àmbit polític i que no tinga cap tipus d'identificació serà esborrat.
Esperem que ho entengueu.