Quan
els arqueòlegs troben una figureta d’un guerrer en una necròpolis mil·lenària,
sembla que no hi ha cap dubte: la imatge és allò que representa, un guerrer.
Però si l’objecte trobat és una figura femenina carregada de joies, la
catalogació sol ser-ne una altra: es tracta d’una divinitat, d’una deessa.
Aquesta ha estat la tònica tradicional en la interpretació dels símbols
antropomòrfics procedents de les cultures que no ens han deixat molta informació
documentada, com és el cas, en el nostre espai, de les cultures punicofenícia i
ibera.
Aquesta
atribució sagrada a les figures femenines “forma part d’un corrent huitcentista
en què era impensable que les dones tingueren un paper actiu i poderós en la
societat”, explica Mireia López-Bertran, investigadora en la Universitat de
Glasgow. En la historiografia tradicional, “com que les dones no tenien poder i
únicament eren depositàries de la fertilitat, els investigadors pensaven que no
tenia sentit que en el món antic les representaren. Per tant, no eren dones,
sinó deesses”.
López-Bertran
i Carmen Aranegui, catedràtica d’Arqueologia en la Universitat de València, han
estudiat a fons la iconografia de les terracotes púniques trobades a Cartago
(Tunísia) i en la necròpolis del Puig des Molins (Eivissa), datades entre els
segles V i III abans de la nostra era. S’han fixat especialment en les figures
que representen dones ballant i tocant instruments musicals com la flauta
doble, els címbals o la lira. I la seua conclusió és que es tracta, no de
deesses, sinó de dones reals que tenien un paper important en el ritual
funerari. És a dir, són allò que representen, com el guerrer.
“Aquestes
eren dones instruïdes en la dansa i la música”, comenta Aranegui. Dones que
ballaven, cantaven, tocaven instruments i encapçalaven les processons funeràries
amb les seues millors joies i vestits. “Donar-los una transcendència
sobrenatural és fruit d’una tradició investigadora feta per homes i des d’una
ideologia que no es plantejava un paper normalitzat de les dones en las
societats històriques”. “No neguem”, afig l’arqueòloga, “que algunes imatges
femenines siguen sagrades, però no s’ha de reduir a allò sagrat totes les
representacions de la dona”.
En
un article publicat en la revista Saguntum,
les dues investigadores recullen les últimes aportacions que han fet els
experts des de l’aplicació de l’arqueologia de gènere i del cos. I afirmen que
la profusa aparició de terracotes femenines que representen dansadores i músiques
en les necròpolis de Cartago i Eivissa situen les dones com a guardianes de la
comunitat que participen activament en els afers col·lectius, fins i tot en el
pas de la vida a la mort d’un individu. En els funerals, per tant, hi havia
dones que exhibien el seu poder amb les pràctiques que duien a terme i amb
joies cridaneres. “I no parlem de poder polític tradicional”, apunta Aranegui.
Es tracta del poder en l’àmbit de la cohesió social, del poder entés com una
negociació tant en l’àmbit terrenal com en el més enllà. La iconografia revela,
doncs, una diferència d’estatus social més que no de sexes.
La
dona ibera de Llíria
El
jaciment iber del Tossal de Sant Miquel de Llíria (segles VI a II abans de la
nostra era), i el món iber en general, també han estat objectes d’estudi
comparatiu. En aquest cas, són puntuals les figures de dones amb instruments
musicals que hi ha pintades sobre vasos ceràmics, i en les escenes de
desfilades i danses hi ha més homes que no dones.
Carmen
Aranegui troba en aquest fet una possible influència del món púnic (més hegemònic
culturalment i políticament) sobre l’iber, que va incorporar més tard aquesta
representació femenina. En direcció contrària, Aranegui veu una influència
ibera sobre la cultura púnica d’Eivissa pel que fa a la gran quantitat de joies
que llueixen les figures femenines de l’illa, per comparació a altres troballes
similars a Cartago i en altres indrets de la Mediterrània, com Sardenya, Sicília
o Malta.
D’altra
banda, Antonio Vizcaíno,
del Departament d’Arqueologia de la Universitat de València, insisteix en el
paper aconseguit per les dones en l’àmbit iber, no tan sols des de l’anàlisi de
la iconografia de les abundants peces de ceràmica del Tossal de Sant Miquel (“les
dones estan pertot arreu”, diu), sinó també des dels escassos textos que s’han
trobat pintats sobre plats i vasos votius, destinats a ofrenes. Així doncs, a més
de les imatges de dones en actituds quotidianes i festives, Vizcaíno desxifra
en els textos alguns noms de dona, el nom de les que van encarregar les peces
ceràmiques per participar en rituals públics.
“La dona és un agent
actiu en l’encàrrec de ceràmiques de luxe i està directament implicada en les
cerimònies i celebracions”, afirma. “És una aristòcrata més que es desenvolupa
de manera autònoma en les esferes i activitats” en confluència amb els homes.
De nou, la representació pública sembla qüestió d’estatus, no de gènere.
FONT: EL PAIS
No hay comentarios :
Publicar un comentario
Aquest és un espai per a poder participar lliurement i no és la nostra intenció la d'introduir cap tipus de censura, encara que les idees exposades siguen crítiques amb nosaltres.
Però, i ja que no ens fem responsables de les idees ací exposades, no podem permetre que es facen acusacions a terceres persones alienes, sense proves, i de forma anònima. Per això, tot missatge que acuse una persona de fora de l'àmbit polític i que no tinga cap tipus d'identificació serà esborrat.
Esperem que ho entengueu.