Les eleccions municipals del 12 d'abril de 1931 van ser un èxit per a les forces republicanes. Per segona vegada en la història d'Espanya s'instaurava un règim republicà. La Segona República es va configurar com un règim democràtic, parlamentari i pluralista. Un cop proclamada la República, es va formar un Govern Provisional, presidit per Alcalá Zamora, encarregat de reconduir la situació i convocar eleccions generals. Les noves Corts redactaren la Constitució que va ser promulgada el 9 de desembre de 1931 i que que regularia el nou règim republicà. Destaquem d’aquesta Constitució alguns punts més importants i significatius:
- Espanya és una República democràtica de treballadors de tota mena, que s’organitza en règim de Llibertat i Justícia. (article 1).
- Es reconeixen als espanyols i espanyoles tots els drets individuals.
- Igualtat de drets per a les dones.
- El sufragi universal, directe i secret, es d'obligat compliment en tota elecció.
- Independència del poder judicial.
- Justícia gratuïta per als necessitats.
- L'estat republicà declara no tenir cap religió oficial i es proposava d'eliminar l'ajuda econòmica a qualsevol Església (especialment el pressupost del clericat) i, vol sotmetre els ordes religiosos a una futura llei especial de congregacions, prohibint-los d'exercir cap activitat comercial, industrial o d'ensenyament (article 26).
- D'altra banda, hi hagué una voluntat descentralitzadora, amb el reconeixement del dret de les províncies a reivindicar un règim autònom (que havia de cristal·litzar especialment en les aprovacions posteriors dels estatuts autònoms de Catalunya i del País Basc).
- Respecta les llengües regionals, malgrat que el castellà és la llengua oficial.
- L'organització dels poders de l'estat es fonamentà sobretot en la supremacia de les corts, amb una sola cambra, supremacia temperada per l'existència d'un Tribunal de Garanties Constitucionals, que havia de dictaminar sobre la constitucionalitat de les lleis i intervenir en els possibles conflictes entre les regions autònomes i el poder central.
A per la 3a!!!!!!!!!
ResponderEliminar