L'estètica, la ubicació (al costat d'un bé d'interés cultural) i l'extensió de les vivendes de protecció oficial promogudes pels estaments públics dalt de l'estació són les adequades? |
Des d'EUPV exigim la reforma en profunditat de la Llei d’Ordenació del Territori, la del Sòl No Urbanitzable i la nova Llei Urbanística Valenciana, de manera que este conjunt de normes legals i el seu necessari desplegament reglamentari estiga fonamentat en els principis de sostenibilitat i racionalitat en la planificació, i que es pose fi al descontrol territorial, l’especulació, l’edificació desmesurada i les agressions al medi ambient.
L’ordenació
territorial tindrà caràcter previ i vinculant al desplegament
urbanístic, i a la instal·lació d’infraestructures i activitats,
de manera que es garantisca un model territorial equilibrat, coherent
i integrat, amb els mínims impactes paisatgístics. La planificació
general del territori i els seus instruments vinculats garantiran de
manera prioritària la conservació de l’horta, del litoral, dels
paisatges rurals tradicionals, així com els valors ecològics
destacats. Les línies bàsiques de la planificació s’orientaran
cap a la minimització de la contaminació i de la generació de
residus i cap a la reducció del consum de recursos naturals
limitats.
L’ocupació
urbanística del sòl s’haurà d’efectuar amb absolut respecte
als mecanismes democràtics de participació ciutadana per mitjà de
l’elaboració i desenvolupament dels plans generals d’ordenació
urbana. Estos plans es basaran en les previsions realistes i
justificades, de forma objectiva, de creixement urbà sostenible i
promouran un model urbà compacte i no dispers, primant el menor
consum d’un recurs limitat com és el sòl, minimitzant els
impactes sobre el medi i reduint el consum de matèries primeres,
aigua i energia. L’objectiu bàsic del desenvolupament urbà serà
el d’oferir a tots els ciutadans i les ciutadanes habitatges dignes
a preu assequible per als col·lectius més desfavorits, incloent-hi
mecanismes per a promoure un nombre adequat d’habitatges de
protecció pública. Els processos urbanístics hauran d’estar
enfocats amb el predomini dels interessos socials enfront dels
interessos privats i garantiran les dotacions d’equipaments bàsics
(educatius, sanitaris, culturals, etc.) com a condició indispensable
d’un creixement urbà respectuós amb la història, la cultura i el
patrimoni del municipi.
Cal establir amb caràcter d’urgència una moratòria urbanística, especialment estricta en el litoral, que salvaguarde els escassos paratges de costa sense construir i els ambients agraris i naturals més destacats, i que assegure que els futurs desplegaments urbanístics s’adequaran a la necessària planificació prèvia del territori amb criteris sostenibles.
Cal establir amb caràcter d’urgència una moratòria urbanística, especialment estricta en el litoral, que salvaguarde els escassos paratges de costa sense construir i els ambients agraris i naturals més destacats, i que assegure que els futurs desplegaments urbanístics s’adequaran a la necessària planificació prèvia del territori amb criteris sostenibles.
En
els últims anys del govern del PP estem vivint al País Valencià
una autèntica febre constructora sense precedents que, fins i tot,
supera àmpliament l’allau de formigó que es va viure en els anys
del denominat “desenvolupisme” durant la dècada dels 60 i els 70
i que tan lamentables empremtes va deixar en molts punts de la nostra
geografia. Cada any s’afegeixen més de 200 noves tones de formigó,
de mitjana, per cada quilòmetre quadrat de territori valencià.
Els
municipis de la franja litoral valenciana (i també molts altres de
l’interior) estan escometent projectes de creixement desbordat en
nombre d’habitatges, que superen, amb escreix, les previsions
realistes de creixement endogen de la població urbana, i que
comprometen les possibilitats d’abastament dels recursos i serveis
bàsics. Molts municipis costaners es plantegen plans urbanístics
que suposen la construcció d’habitatges per a unes previsions
irreals de creixement d’un 50% o més de la seua població actual,
mentre que el creixement vegetatiu real valencià, en els últims
anys, és molt menor i, a més a més, mentre es deixen degradar les
zones antigues dels centres urbans, mentre hi ha una gran quantitat
d’habitatges desocupades i mentre sectors creixents de la població
té enormes dificultats per a accedir a l’habitatge, a causa d’uns
preus prohibitius que s’han disparat de manera desorbitada i que
les fan inabastables per als joves i per a gran part de les famílies
treballadores.
Esta tremenda febre constructora i especulativa litoral, a més d’esgotar recursos bàsics com l’aigua, i de complicar la gestió municipal i la provisió de les dotacions equilibrades de serveis públics, està amenaçant de consumir les escasses àrees costaneres no urbanitzades.
No
es tracta només d’habitatges, sinó del desplegament abusiu de
noves instal·lacions i infraestructures relacionades amb les
modalitats turístiques més impactants, com ara parcs temàtics,
camps de golf, grans hotels, ports esportius, alteració de platges,
etc., que contribueixen a degradar i contaminar encara més el nostre
malparat litoral.
D’altra
banda, en l’interior del territori valencià, en gran manera
despoblat, el desplegament d’obres de qualsevol classe:
transvasaments, embassaments, noves carreteres, l’AVE, les conduccions elèctriques i els gasoductes; la
ubicació poc equilibrada de parcs eòlics, els abocadors de diversos
tipus, la mineria a cel obert, les previsions d’urbanitzacions a la
“segona línia” costanera, certes modalitats turístiques
inadequades, etc., amenacen de degradar de manera generalitzada i
caòtica un ampli territori on els escassos paratges naturals
protegits es veuen rodejats i amenaçats per un procés depredador
dels recursos naturals i del territori que s’escampa per qualsevol
part i que posa en perill, fins i tot, la supervivència dels
reductes protegits, aïllats i sotmesos a múltiples agressions
externes.
Davant
d’esta situació, es requereix una reforma en profunditat de les
lleis vigents d’Ordenació del Territori, del Sòl No urbanitzable
i la recent Llei Urbanística Valenciana per a establir normatives
reguladores efectives que posen fi a este consum devorador del
territori i al desordre en la construcció i en la ubicació
d’infraestructures i activitats diverses i que garantisca tant la
preservació de les funcions ecològiques bàsiques, com els espais
encara poc antropitzats i els valors associats al paisatge.
El
PP ha ultimat durant la seua darrera legislatura una modificació de
les lleis preexistents, amb l’excusa de millorar-les, però estes noves normes no han respost a les mínimes exigències de
sostenibilitat ni són capaces de frenar els processos de degradació
generalitzada del territori. Ben al contrari, estos projectes,
bàsicament publicitaris i enganyosos retrocedeixen sobre allò que
s’ha establit per la legislació preexistent i suposen, en la
pràctica, mecanismes per permetre legalment l’ocupació massiva
del sòl no urbanitzable, l’expansió extralimitada de projectes
urbanístics dispersos i la generació de perilloses hipoteques
futures de caràcter econòmic, social i cultural, a més dels
gravíssims impactes ambientals i territorials. Si no es frena com
més prompte millor i es reorienta este procés, les factures que
ens passarà en el futur comprometran greument el desenvolupament
sostenible del País Valencià.
Per
tot això, proposem:
A.
Promulgar una Llei d’Ordenació Territorial digna que garantisca:
- La salvaguarda i protecció dels terrenys agrícoles més fèrtils.
- El manteniment dels processos ecològics fonamentals al llarg del territori, com són la conservació de la biodiversitat, el manteniment dels sòls i la lluita contra l’erosió, el funcionament bàsic dels equilibris atmosfèrics i climàtics i el manteniment dels cicles hídrics, la recàrrega dels aqüífers i la prevenció d’inundacions, i que vetle també per la protecció dels valors paisatgístics del territori valencià, tant en les zones d’interior com en el litoral.
- La preservació dels valors naturals més destacats, com ara flora, fauna, paisatge i recursos geològics, així com del patrimoni històric i cultural.
B.
Revisió de la Llei del Sòl No Urbanitzable per a definir millor, i
amb criteris més amplis, els terrenys que han de considerar-se
obligatòriament no urbanitzables i per evitar la reclassificació
massiva de sòl no urbanitzable. Així mateix per establir mesures
estrictes de disminució d’impactes en sòl no urbanitzable i molt
especialment en el sòl protegit.
C. Revisió de la Llei Urbanística Valenciana per posar fi als abusos que suposa la figura de l’agent urbanitzador i per garantir la primacia de la planificació general urbana sobre els plans parcials i programes d’actuació que no podran reclassificar sòl no urbanitzable sense procedir a una revisió del Pla General amb criteris d’objectivitat, participació i transparència. Esta norma limitarà de manera estricta nous desenvolupaments urbanístics dispersos en el territori i no aplicarà el criteri d’interés comú més que en els casos justificats que resolguen les necessitats concretes i demostrades de demandes locals d’habitatge.
C. Revisió de la Llei Urbanística Valenciana per posar fi als abusos que suposa la figura de l’agent urbanitzador i per garantir la primacia de la planificació general urbana sobre els plans parcials i programes d’actuació que no podran reclassificar sòl no urbanitzable sense procedir a una revisió del Pla General amb criteris d’objectivitat, participació i transparència. Esta norma limitarà de manera estricta nous desenvolupaments urbanístics dispersos en el territori i no aplicarà el criteri d’interés comú més que en els casos justificats que resolguen les necessitats concretes i demostrades de demandes locals d’habitatge.
D. Moratòria que paralitze els processos d’urbanització i edificació del litoral valencià i en la denominada “segona línia litoral” per evitar la degradació de les escasses zones encara no antropitzades.
E. Establir i fer complir escrupolosament una limitació clara d’edificabilitats en sòl urbà en els planejaments municipals.
F. La prohibició d’obres costaneres que interferisquen la dinàmica marina, així com de la denominada “regeneració de platges” basada en la remoció, trasbals i dipòsit d’arena, que resulta inútil en la major part de casos i que té greus impactes sobre els ecosistemes litorals.
G. Prohibició absoluta i control estricte de qualsevol tipus d’abocaments sense depurar al mar.
H. Limitar l’ampliació i construcció de ports esportius i de camps de golf.
I. Incrementar la protecció de les praderies de posidònia i el nombre de reserves marines. Control estricte dels impactes generats per emissaris submarins i dessaladores sobre este fràgil i fonamental ecosistema.
J. Regulació més estricta de les modalitats agressives i exhauridores de pesca. Promoció de les vedes i parades biològiques, i inspecció i persecució més severa de la utilització de pràctiques il·legals de pesca i de l’incompliment de la normativa sobre talles mínimes.
K. Campanya formativa i informativa per a conscienciar la població del valor dels ecosistemes litorals, de la importància de la conservació dels recursos marins i del litoral.
¡Chapó!
ResponderEliminar