lunes, 4 de junio de 2012

CAL UN NOU MODEL DE SEGURETAT PÚBLICA


En els últims anys, nous fenòmens i realitats socials emergeixen en una societat cada vegada més complexa, fruit del seu propi desenvolupament sustentat en uns principis econòmics neoliberals que aguditzen les desigualtats, trenquen el creixement econòmic i dificulten la integració social. És en aquesta realitat social on els poders públics han de tindre un paper clau amb la promoció d’accions decidides en l’educació, la formació, l’assistència social... en definitiva, en el desenvolupament de polítiques inclusives que contribuïsquen a cohesionar una societat cada vegada més fragmentada, en les seues rendes i en l’organització social, i més diversa en les seues expressions i en la seua mobilitat local i transfronterera. El fenomen delinqüencial no és alié a esta realitat complexa de la societat.
La creixent desigualtat de rendes propicia espais per al desenvolupament delinqüencial a escala global i local, i l’aparició de noves conductes delictives, unes vinculades a la criminalitat econòmica i financera (blanqueig de diners, tràfic de drogues i armes, xarxes de corrupció...) i d’altres a la irrupció d’algunes màfies i bandes criminals i de delinqüència internacionals, amb noves tipologies en els seus mètodes d’actuació i molt més violentes. Estes produeixen onades de robatoris “silenciosos” en les residències en general i, especialment, en les poblacions amb nuclis de residència dispersa. Hi ha, però, altres comportaments delictius, de caràcter creixent, que formen part de l’evolució contradictòria de la societat i que necessiten accions reactives contundents, però també sòlides polítiques preventives i que tenen a vore amb la violència de gènere i amb la seguretat viària. El País Valencià no és alié al que està passant a Espanya i a Europa.




A EUPV entenem que el fenomen de la inseguretat ciutadana i de l’activitat delinqüencial només és possible abordar-lo des d’una acció global i integral del conjunt de l’acció de govern, formant part d’una estratègia preventiva que aborde l’educació i la formació, l’assistència social, les expressions culturals i de convivència, l’urbanisme, l’ús social dels espais públics, la política d’habitatge social, l’acció integral en barris en situació de risc... 
Esta acció del govern ha de ser complementària a les imprescindibles accions policials i a la justícia penal. L’acció policial i penal no és incompatible amb accions preventives. L’experiència europea ens diu que l’increment de detinguts a les presons no ha fet reduir el nombre de fets delictius; per això, són precises polítiques públiques transversals d’inclusió social i de prevenció, uns serveis públics de qualitat i la reducció dels factors de risc. Treballar, però, la inseguretat ciutadana només des de la prevenció dels factors de risc seria no solament insuficient, sinó també un error. En conseqüència, són imprescindibles uns cossos policials pròxims al territori i a la ciutadania, i amb la formació bàsica i especialitzada per fer front amb professionalitat i eficiència de les diferents expressions delictives que es produeixen.



MESURES PER ORDENAR I CONTROLAR LA SEGURETAT PRIVADA

Des de l’any 1996, amb l’arribada del Partido Popular al Govern espanyol, la inversió en seguretat privada s’ha convertit en un dels negocis més rendibles econòmicament. L’enorme creixement d’empreses de seguretat, així com el desproporcionat augment de personal que treballa en el sector de la seguretat privada (més de 120.000 treballadors a tot Espanya), obliga els poders públics a exercir un rigorós control sobre esta activitat.
Per això, EUPV proposa:

  • La regulació de la figura del vigilant de les discoteques i de les sales de festa.
  • Un increment de les actuacions de comprovació de la titulació específica exigible al personal que treballa en el sector de la seguretat.
  • La Conselleria d’Interior ha de firmar un conveni entre les empreses privades de seguretat i l’Escola de Policies del País Valencià sobre els processos formatius per a la titulació exigible als treballadors del sector de la seguretat.




UN MODEL DE SEGURETAT PÚBLICA AL PAÍS VALENCIÀ

Cal un model basat en l’efectivitat policial per damunt de les especificitats corporatives. Cal un model policial integrat que afavorisca una major eficàcia i eficiència, que contribuïsca a sumar esforços, que afavorisca una coordinació i cooperació policial i que responga a la demanda de la ciutadania de la seguretat com un servei públic de qualitat.


Per a tot açò que s’ha exposat, des d’EUPV proposem les mesures següents:
  • La Generalitat Valenciana ha de ser l’autoritat única de seguretat al País Valencià i la Junta de Seguretat ha de ser l’òrgan de coordinació de la Generalitat amb els ajuntaments i el Govern central.
  • El Consell ha d'elaborar un informe anual sobre la situació de la seguretat al País Valencià.
  • El Consell ha d'elaborar un Pla de Seguretat Pública que establirà les directrius i les polítiques a desenvolupar a partir de la previsió de riscos, les actuacions i els mitjans en matèria de seguretat ciutadana, emergències i seguretat viària. Este pla serà revisat bianualment.
  • Cal crear una Comissió de Seguretat al si del Consell, de caire interdepartamental, per assegurar la coordinació de les seues actuacions en matèria de seguretat, de protecció i de prevenció dels riscos, tant a nivell general com en les actuacions sectorials del Consell.
  • Creació dels consells comarcals de seguretat, d’acord amb la ordenació territorial del País Valencià.
  • Els alcaldes o les alcaldesses han de ser l’autoritat única en matèria de seguretat als municipis i han de presidir les juntes locals de seguretat.
  • Creació dels consells locals de seguretat com a fòrums de participació i de debat de propostes de polítiques públiques i avaluació de programes.
  • Garantir la ràtio de 4,5 policies per cada 1.000 habitants.
  • Incorporació de facultatius, administratius i tècnics a les tasques de suport a l’actuació policial amb l’objectiu d’incrementar el nombre d’agents destinats a tasques exclusivament policials.
  • El Consell ha d'elaborar un Pla de prevenció al País Valencià, que facilite la intervenció pública mitjançant la definició d’objectius bàsics i l’aportació de recursos pressupostaris per al desenvolupament de polítiques públiques transversals d’inclusió social, de prevenció i de reducció dels factors de risc.
  • La Generalitat ha de donar suport tècnic i econòmic a la creació d’equips de mediació i d’educadors socials a tots els municipis de més de 10.000 habitants. També donarà suport als consells comarcals per poder crear estos serveis per als municipis de menys de 10.000 habitants.
  • Cal incrementar els pressupostos als ajuntaments per a la millora, la formació i l’enfortiment de les policies locals.
  • Potenciació de la formació bàsica i especialitzada a l’Escola de Policia del País Valencià i creació de cursos específics per a comandaments.
  • Obligació efectiva per a tots els ajuntaments per tal que els seus agents de Policia Local siguen formats a l’Escola de Policia del País Valencià.
  • Elaboració i aplicació d’un pla de carrera professional que reculla tots els graus de l’escalafó de la policia al País Valencià, amb homologació de les corresponents titulacions acadèmiques.


PROTECCIÓ CIVIL

La protecció civil és una part important de la seguretat pública ciutadana i, per tant, el seu desenvolupament és competència plena de les administracions públiques. 
Les competències en esta matèria són del Consell, al temps que són autoritats de Protecció Civil el Conseller de Governació i els alcaldes i les alcaldesses. Estes competències delegades, conjuntament amb les de seguretat ciutadana, bombers i tot l’àmbit sanitari, fan que el Govern de la Generalitat dispose de les àrees competencials necessàries per dotar el nostre país d’un model de seguretat integrat i integral que incloga el vessant de la protecció civil.
És necessari avançar molt més en l’àmbit de Protecció Civil, desenvolupar tot el seu marc competencial i adaptar-lo a la nova realitat social, econòmica i ecològica del país, així com a les noves dinàmiques del món local.


Per això, des d’EUPV proposem:
  • Dissenyar el model de seguretat ciutadana del País Valencià, integral i integrat, que incorpore el vessant de la Protecció Civil com una matèria prioritària. Considerem imprescindible que el model integral afavorisca l’eficiència i l’eficàcia, i contribuÍsca a sumar esforços i mitjans tècnics i humans amb coordinació i cooperació dels diferents grups operatius: Guàrdia Civil, bombers, sanitaris (emergències), policies locals i Protecció Civil, per tal de respondre als requeriments i a les demandes socials, tot garantint la qualitat del servei públic. En este sentit, l’objectiu és que els serveis d’emergència i de seguretat arriben en 15 minuts a qualsevol persona que estiga en situació de risc.
  • Dotar dels recursos econòmics, tècnics, materials i humans necessaris per desenvolupar tots els aspectes descrits en el marc competencial vigent i donar resposta als requeriments que hui té el nostre país en matèria de seguretat civil i resoldre la precarietat actual.
  • Establir els mecanismes de coordinació, previsió i planificació que facen que Protecció Civil esdevinga la veritable autoritat de referència i l’eix de coordinació de tots els recursos disponibles en les situacions de risc o d’emergència.
  • Reforçar la capacitat inspectora i sancionadora que vetle per l’acompliment de la normativa i promoga la investigació dels accidents i dels successos que es produeixen.
  • Elaborar el mapa de risc del País Valencià i donar el suport adient als municipis, per tal d’acomplir el precepte de prestar assistència i auxili en matèria de protecció civil, especialment als municipis de menys de 20.000 habitants i als que compten amb riscos especials.
  • Incorporar els mètodes o les fórmules per descriure l’anàlisi del risc a cada territori o municipi a totes les guies dels plans que s’han elaborat i a les que s’elaboren en un futur.
  • Elaborar el reglament dels bombers que regule el funcionament intern d’este col·lectiu.
  • Promoure i donar suport a l’elaboració dels plans de Protecció Civil dels municipis que estan obligats a incorporar plans especials (incendis forestals, inundacions, establiments industrials amb substàncies perilloses, transport de mercaderies perilloses, perill sísmic o nuclear).
  • Assumir l’execució en matèria de seguretat nuclear, signant els convenis necessaris amb l’Estat.
  • Potenciar l’elaboració dels plans de Protecció Civil del conjunt de municipis del País Valencià. Línies de subvenció per a l’adquisició de recursos i materials, per a l’elaboració, la digitalització, l’homologació, el manteniment i l’actualització regular dels plans, i per al seu desenvolupament i la seua implementació.
  • Cal potenciar la implementació dels plans municipals reforçant:
  • La formació dels tècnics professionals de l’Administració i de les empreses (plans, competències, coordinació…). 
  • La formació dels responsables polítics, alcaldes/ses i regidors/es (plans, competències, coordinació…). 
  • La realització de campanyes ciutadanes per informar i conscienciar la població respecte a les recomanacions i les pautes a seguir en emergències o situacions de risc.
  • La realització d’exercicis i simulacres per posar a punt els diversos grups d’actuació i els centres de coordinació per tal de crear hàbits entre la població.
  • Establir convenis de col·laboració amb les universitats per tal de promoure:
  • Línies de recerca estables en matèria de protecció civil.
  • Itineraris formatius (cicles, cursos, postgraus…) per facilitar l’especialització i la professionalització del personal tècnic que treballe en l’àmbit docent, de la protecció civil, de les administracions, de les empreses, de les consultories… 
  • Potenciar la constitució de les juntes locals de Protecció Civil, presidides per l’alcalde o l’alcaldessa, amb la incorporació de la representació ciutadana i de tots els grups actuants i operatius: policia local, cossos i forces de seguretat de l’Estat, bombers i emergències sanitàries (Creu Roja). 
  • Les juntes locals han de permetre el seguiment dels plans municipals, la prevenció i la planificació dels diferents aspectes que els desenvolupen. 
  • Impulsar la creació, la formació i l’organització de voluntariat civil per dur a terme tasques de suport als grups actuants i operatius en la prevenció i l’actuació davant les situacions de risc i/o d’emergència.

No hay comentarios :

Publicar un comentario

Aquest és un espai per a poder participar lliurement i no és la nostra intenció la d'introduir cap tipus de censura, encara que les idees exposades siguen crítiques amb nosaltres.
Però, i ja que no ens fem responsables de les idees ací exposades, no podem permetre que es facen acusacions a terceres persones alienes, sense proves, i de forma anònima. Per això, tot missatge que acuse una persona de fora de l'àmbit polític i que no tinga cap tipus d'identificació serà esborrat.
Esperem que ho entengueu.