En aquesta època de globalització cada vegada major del nostre planeta i una crisi econòmica i financera sense precedents, han sorgit al món noves oportunitats però també nous problemes, conflictes i obstacles. La vida quotidiana està plena d’incerteses cada vegada més grans, una d’elles, l’atur; noves formes de vida social i nous canals de comunicació, que fan que la necessitat d’actualitzar i adaptar les nostres habilitats i competències col·lectives i individuals siga cada vegada més peremptòria.
En aquest panorama l’EA (educació d’adults) s’hauria de convertir en un mitjà que hauria de contribuir a solucionar els grans problemes de la humanitat (injustícies, ignorància, conflictes, guerres...) i hauria de preparar les persones per als canvis que constantment es produeixen en el seu medi laboral i social; es convertiria així en un instrument d’innovació i de canvi.
EUPV defén un desplegament decidit de la formació de persones adultes com a sistema d’assegurar els irrenunciables principis de l’educació permanent i de la participació social en els destins de la comunitat, tot això des d’una perspectiva d’interdisciplinarietat i diversificació dels programes formatius per a la població adulta, basada en les necessitats reals i canviants del món actual. El treball conjunt d’Esquerra Unida i altres grups polítics amb els agents socials vinculats a la formació de persones adultes farà realitat el que durant anys pareixia un son per a aquests col·lectius: la promulgació d’una Llei de Formació de les Persones Adultes, aprovada per les Corts Valencianes al gener de 1995.
Els setze anys transcorreguts des de llavors, decisius per a l’articulació d’una oferta ambiciosa i de qualitat de formació per a la població adulta, han estat desaprofitats pel govern del Partit Popular que, en negar-se sistemàticament per acció o per omissió a efectuar el desplegament reglamentari de la Llei 1/1995 de 20 de gener de Formació de les Persones Adultes en els seus aspectes més necessaris, ha malbaratat el cabal d’il·lusions i expectatives que la promulgació d’aquesta Llei havia generat entre els agents socials i la societat valenciana en general, condemnant a la formació de persones adultes a un estat de postració o almenys d’hivernació que perjudica seriosament el seu futur com a instrument de transformació social.
Per a subvertir aquesta situació, en el marc del desplegament decidit de la Llei 1/1995, Esquerra Unida proposa:
- Reconeixement efectiu del dret de la ciutadania del País Valencià a obtenir dels poders públics valencians, i molt especialment de la Generalitat Valenciana, una oferta suficient i diversificada de programes de formació per a la població adulta que els sol·licite.
- Promoció de mesures dirigides a facilitar l’accés de les persones adultes a l’educació i formació, amb especial atenció a les dones, aturats i aturades immigrants de llarga durada, minories ètniques i culturals, persones amb especials dificultats d’integració i altres col·lectius desafavorits socialment.
- Elaboració del Pla General d’Actuacions per a la Formació de Persones Adultes al País Valencià per al pròxim sexenni, que definesca adequadament la planificació, programació, orga-nització, coordinació i marc financer de les actuacions en aquest sector.
- Creació d’un òrgan directiu en la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència amb competències plenes de gestió i coordinació dels programes formatius vinculats al sistema educatiu. En la resta de conselleries amb competències en formació de persones adultes, reorganització de les unitats administratives necessàries per al desenvolupament dels programes formatius, amb delimitació de les seues funcions i àmbits d’actuació.
- Impulsar la coordinació de les accions i dels recursos en matèria de formació de persones adultes a través de la Comissió Interdepartamental, així com la participació de totes les institucions i agents socials que intervenen en la FPA a través del Consell de la Formació de Persones Adultes, convertint aquests dos òrgans col·legiats en el motor de la política de la Generalitat en aquesta matèria.
- Creació d’una unitat tècnica amb la corresponent dotació de personal en el si del Consell de la Formació de Persones Adultes.
- Elaborar el mapa de la FPA com a instrument de planificació de la xarxa de centres específics de FPA, explicitant els criteris utilitzats per a la seua elaboració i definint els diferents models o tipus possibles de centres.
- Elaboració d’un reglament orgànic específic per als centres d’FPA.
- Regulació de l’ordenació de tots els programes formatius de FPA, amb la participació dels agents socials de la FPA.
- Definició de les plantilles de personal dels centres específics d’FPA arran de l’estudi dels perfils professionals necessaris per a la impartició dels distints tipus de programes formatius, potenciant-ne l’existència d’equips multiprofes-sionals.
- Desplegament del sistema de provisió de llocs de treball en els centres d’FPA, així com disseny i implantació de plans específics de formació del professorat d’aquests centres.
- Articulació de les modalitats d’ensenyança presencial i a distància en els distints programes formatius. Integració i coordinació de tota l’oferta no universitària d’FPA en la modalitat a distància.
- Promoció oficial de la participació i l’associacionisme de l’alumnat en els centres d’FPA.
- Realització d’una campanya institucional de sensibilització de la societat valenciana al voltant de la importància i necessitat la formació permanent, així com de comunicació sobre l’oferta de formació de persones adultes al País Valencià.
- Regular i promoure la constitució dels Consells locals i/o comarcals d’FPA de participació d’institucions i agents socials de l’FPA.
- Elaboració de plans locals, comarcals o mancomunals d’FPA com a mecanismes d’expressió de les necessitats i/o demandes de formació dels territoris i de les iniciatives per a resoldre-les.
- Integració del professorat de la Diputació Provincial de València en l’administració de la Generalitat Valenciana.
- Increment substancial i consolidació coherent amb els principis recollits en la Llei 1/1995 dels crèdits pressupos-taris de la Generalitat Valenciana destinats a l’FPA.
- Posada en marxa dels mecanismes previstos en la Llei d’FPA per al finançament dels programes formatius que despleguen les corporacions locals i els centres d’iniciativa social, en especial el Conveni General Multilateral.
- Creació d’unitats d’Inspecció Educativa específiques i especialitzades per als centres de formació de persones adultes. Reforç de la dimensió assessora de la inspecció, sense perjudici de les seues tasques inherents de supervisió i avaluació del sistema educatiu.
- Promoció de les línies d’ensenyança en valencià.
- Consecució de la gratuïtat del material escolar per a l’alumnat d’FPA que curse programes d’alfabetització o d’adquisició de la formació bàsica, coherent amb la mateixa demanda formulada per a l’ensenyança obligatòria.
- Implantació immediata i generalitzada en els centres específics d’FPA de l’oferta formativa per a la població adulta que permeta l’obtenció del títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria.
- Implantació de les ensenyances de batxillerat i de formació professional en els centres específics d’FPA que hi reunesquen les condicions.
- Regulació de la figura del professorat col·laborador que preste els seus serveis en centres d’FPA i que depenga d’altres entitats diferents de la Generalitat Valenciana.
- Dotació per als centres d’FPA de personal d’administració i serveis.
No hay comentarios :
Publicar un comentario
Aquest és un espai per a poder participar lliurement i no és la nostra intenció la d'introduir cap tipus de censura, encara que les idees exposades siguen crítiques amb nosaltres.
Però, i ja que no ens fem responsables de les idees ací exposades, no podem permetre que es facen acusacions a terceres persones alienes, sense proves, i de forma anònima. Per això, tot missatge que acuse una persona de fora de l'àmbit polític i que no tinga cap tipus d'identificació serà esborrat.
Esperem que ho entengueu.