L'obertura en diumenges i festius només és rendible per a un de cada deu comerços, segons un estudi realitzat per la Unió de Consumidors de la Comunitat Valenciana (UCCV) i la Confederació de Comerciants i Autònoms de la Comunitat Valenciana (Covaco).
Aquest informe, que pren les dades de les ciutats de València i Alacant assenyala també que el 85% dels consumidors diu no haver incrementat les seues compres des de la liberalització d'horaris comercials a les zones de gran afluència turística i un 83% assegura que no ha modificat els seus hàbits de consum.
Per la seua banda, la majoria dels comerciants afirmen que els seus clients mantenen el mateix comportament de compra. En el cas dels comerços situats a les ciutats de València i Alacant, el 87,5% dels consultats (el 83,3% a València i el 88,9% a Alacant) no ha notat canvis en les pautes de consum. Així, només per al 10% dels comerciants consultats a és rendible obrir en diumenges o festius, i d'aquests només el 29% obre tots ells. Aquest menut percentatge, que tot just representa el 3% de la mostra, pertany pràcticament en la seua totalitat al sector de l'alimentació.
![]() |
| carrer de Colom de València en festiu |
La resta dels que obtenen benefici quan obrin en dies festius ho fan ocasionalment, i la majoria coincideix amb períodes comercialment interessants, com la campanya de Nadal, han informat les associacions en un comunicat. Pel 78% dels enquestats els costos d'obertura un diumenge o un festiu superen els ingressos o tot just compensen les despeses, mentre que la resta no sap o no contesta.
En les localitats turístiques, el 70% dels comerciants diu que obrir en festiu genera pèrdues, per al 11% no hi ha benefici i només resulta rendible per al 13%. La resta no sap o no contesta.
També s'ha consultat als ciutadans la seua opinió sobre la liberalització d'horaris, i un 41% considera que aquesta mesura només incita al consum, enfront del 23% que creu que beneficia el consumidor. El 76% dels consumidors que habitualment compra en festius deixaria de fer-ho si no es creen nous llocs de treball i es dificulta la conciliació de la vida personal i laboral dels treballadors de comerç.
La compra d'última hora o per necessitat és per un 54% dels consumidors enquestats el principal motiu per comprar en festius o diumenges, mentre que el 16% ho fa per una combinació d'oci més compra i el 17% diu que és perquè no té temps per comprar en dies laborables.
Per a la presidenta de Covaco, Encarna Sanchis, això demostra que els consumidors "no demanaven més horaris d'obertura, com es va argumentar des del Govern central per imposar aquesta mesura, ni d'obrir durant més dies contribuïsca a reactivar el consum".
"Com sempre hem manifestat, la reactivació del consum passa per una millora de la situació econòmica i de la confiança, per la creació d'ocupació, baixada d'impostos, no per obrir més diumenges i festius", ha afegit.
Sanchis ha advertit que "resulta preocupant l'impacte negatiu que la liberalització d'horaris a València i Alacant sobre les localitats d'influència", poblacions properes en les que podria produir-se en major mesura la fugida de consum i "un canvi d'hàbit que complica la supervivència del tan important teixit comercial local ".
"Aquesta mesura pot provocar a mig i llarg termini una major concentració comercial a les grans ciutats ia les zones més saturades i el conseqüent empobriment de les poblacions d'interior", ha conclòs.
Aparegut en ELPAIS.


EL TITI AHORA CANTARIA:
ResponderEliminarlibérate, libérate, ser comercial no es delito, no lo calles, lanza el grito: iiiiiiihhhhhh!, libérate...
Al final no tancaran les tendes ni de nit, per si capten els insomnes desqueferats, que en lloc de fer solitaris podran canviar de fons d'armari.
ResponderEliminar