miércoles, 8 de enero de 2014

AGAFEM EL BOU PER LES BANYES, A LLÍRIA REMUNICIPALITZEM ELS SERVEIS PÚBLICS JA!


La privatització dels serveis municipals ha estat una constant en els últims anys a recer del suposat estalvi per a les malmeses arques dels ajuntaments. No obstant això, la situació està canviant. Són ja diversos els consistoris que estan recuperant la gestió pública d'instal · lacions privatitzades pels elevats costos i la poca rendibilitat per a les adjudicatàries. Des del argumentari neo-liberal compartir pel Partido Popular i pel PSPV-PSOE s´ens ha venut la fal·làcia que és el d'aconseguir una major eficiència, però no està demostrat que els serveis públics gestionats de forma privada siguen més eficients o millors per al ciutadà.
      Segons un estudi de la Universitat de Granada i portat a cap pels professors José Luis Zafra, professor del departament d'Economia Financera i Comptabilitat i Miguel Ángel García-Ros, professor d'Economia Aplicada on s’analitzen els serveis prestats en més de 1.000 ajuntaments espanyols de fins a 50.000 habitants entre els anys 2001 i 2010: "No hi ha una diferència significativa d'eficiència entre la gestió pública i privada de serveis públics com l'aigua, i fins i tot hi ha casos on el servei empitjora amb la privatització"
     Aleshores perquè és privatitza? Els ajuntaments ho fan perquè necessiten liquiditat, utilitzen a les empreses concessionàries com si foren una entitat financera, per obtenir diners. Ja que els partits dretans atribueixen una menor eficiència a la gestió municipals i el  rendiment dels empleats públics comparats amb els d’una empresa privada, però la privada ha de maximitzar el benefici, i al final aquest benefici, que eix del que paguem els ciutadans i ciutadanes, és més gran que la suposada falta d’eficàcia de la gestió pública.  Les empreses privades paguen quantioses sumes als ajuntaments per fer-se amb aquests serveis públics i per recuperar la inversió i maximitzar el benefici, sovint, el resultat és un empitjorament de les condicions dels treballadors i un augment de les tarifes als usuaris
 


  Què ha passat en alguns ajuntaments valencians pel que fa a la privatització dels serveis públics?
  L'Ajuntament de Calp, per exemple,  va aconseguir préstecs d'uns 18 milions del pla de pagament a proveïdors i aprovar un pla d'ajust que marcava com manaments indestructibles deixar anar tot el llast dels serveis amb números vermells. Però el govern local (PP i Independents-Els Verds) només ha complert amb el tancament de l'escola de música, l'acomiadament de 76 treballadors i la congelació a la resta de la productivitat, així com amb la pujada al màxim de l'IBI.
  El cas contrari podria ser el dels municipis de Montroi i Sumacàrcer, Montroi ha recuperat la neteja d'edificis públics, amb cinc llocs de treball, i la "escoleta", amb una directora i quatre professors, que abans gestionaven empreses privades. El benefici industrial que es portava l’empresa n’és el benefici, a més a la gent es la contracta mitjançant una borsa de treball municipal. Sumacàrcer ha recuperat la gestió de la piscina municipal i el de l’escoleta i la creació d'una borsa d'ocupació per a la neteja de les instal·lacions públiques. Sumacàrcer també gestiona l'escola d'un a tres anys. A més, disposa d'una borsa d'ocupació pública per netejadores amb 40 dones, que és rotativa.
  A Esquerra Unida de Llíria creiem que els serveis prestats pels propis municipis són millors que els serveis privats, sobretot pel que fa als drets dels clients i al coneixement de les necessitats d'aquests i al desenvolupament de serveis.
 La qualitat dels serveis, l'eficàcia de la cadena de serveis, l'ecologia i la sostenibilitat ètica del treball són també raons importants que fan preferir el treball municipal. A més, el treball realitzat pels municipis és més fàcil de vigilar, i actua, per tant, com una barrera per a l'economia submergida. És també un mecanisme útil per evitar que els diners dels contribuents vaja a parar a possibles inversors de capital estranger i paradisos fiscals.  I a més pot passar també que els propis proveïdors de serveis privats es troben en dificultats econòmiques o d'una altra índole que els obliguen a tancar la seua empresa, la qual cosa significa que la responsabilitat torna a recaure en el municipi.

  A Esquerra Unida de Llíria pesem que no hi ha cap raó perquè un servei privatitzat funcione millor que si és públic llevat que rebaixen les condicions laborals i els drets dels seus treballadors que és el que sol passar. En contraposició, el que proposem és una Empresa Pública de Serveis que recepcione tots aquells d'àmbit municipal com poden ser la recollida de residus o la el manteniment de zones verdes. Volem portar a cap un procés de remunicipalització que es durà a terme de manera progressiva a mesura que vagen acabant els contractes perquè la seua resolució amb les empreses privades no resulte costosa per a les arques de l'Ajuntament.

Des d’Esquerra Unida de Llíria volem demanar de l’actual govern de l’Ajuntament de Llíria que estudie la viabilitat de revertir al municipi tots els serveis públics que ha privatitzat, i la memòria econòmica necessària per sustentar la viabilitat d'aquesta recuperació. Sol·licitem també de l'Ajuntament de Llíria que es faça càrrec de manera immediata de la gestió de la prestació del servei de neteja viària, servei de recaptació i neteja d'edificis públics actualment externalitzats, a través de la fórmula que es considere més eficient.

No hay comentarios :

Publicar un comentario

Aquest és un espai per a poder participar lliurement i no és la nostra intenció la d'introduir cap tipus de censura, encara que les idees exposades siguen crítiques amb nosaltres.
Però, i ja que no ens fem responsables de les idees ací exposades, no podem permetre que es facen acusacions a terceres persones alienes, sense proves, i de forma anònima. Per això, tot missatge que acuse una persona de fora de l'àmbit polític i que no tinga cap tipus d'identificació serà esborrat.
Esperem que ho entengueu.