lunes, 3 de marzo de 2014

PER UNA EDUCACIÓ COEDUCATIVA


L'escola ha de ser la impulsora i generadora de canvis socials, però, en la pràctica, en molts casos, es converteix en perpetuadora de la desigualtat social. 


Des d’EUPV, apostem per un sistema educatiu que contribuesca a canviar les injustícies i a possibilitar éssers crítics i reflexius, amb fi al progrés humà.

Pensem que estem lluny d’una escola coeducativa, capaç de corregir les asimetries de gènere i de contribuir, en conseqüència, a evitar la desigualtat sociocultural. L’escola mixta només ha incorporat alguns efectes de les lluites per la igualtat, però encara continua sent un escenari en què l’ordre simbòlic és masculí. Convé tornar a repensar els àmbits de socialització de les persones (família, escola, grup d’iguals, mitjans de comunicació, Internet...), perquè, actualment, es continua perpetuant el sistema rol-gènere i segregant, verticalment i horitzontal els mons “masculins” i “femenins”, quelcom que es podria superar per mitjà d’una vertadera pràctica coeducativa que vaja més enllà de l’educació mixta. 


En aquest sentit, pensem que cal:
  • La necessitat d’un pacte social i polític per a l’elaboració d’una legislació per una ensenyança pública, de qualitat, laica i gratuïta, que contemple un enfocament radical coeducatiu, és a dir, basat en l’eliminació de barreres estructurals i que aposte per una igualtat educativa entesa com a igualtat de resultats, que aborde la desigualtat entre sexes i que faça un especial èmfasi en els valors i l’ètica feministes enfront dels valors competitius característics de l’androcentrisme. Per tant, no ha de compensar, com a model educatiu, la desigualtat d’oportunitats, sinó combatre la base d’aquesta desigualtat.
  • Un món educatiu amb espais de participació i decisió horitzontals, on l’alumnat se senta part integral de la seua educació i no víctima d’ella.
  • Una educació integral que revise tots els models androcèntrics i etnocèntrics per recollir la diversitat humana, amb un professorat format en la diversitat i no en la unicitat dels estereotips. Així mateix, la necessitat de revisar tots els curricula educatius, per donar veu i entrada a totes les persones protagonistes que, fins ara, n’han estat excloses (per exemple, les dones, les persones LGTBI ―lesbianes, gais, transsexuals, bisexuals, intersexuals).
  • La incorporació de la perspectiva de gènere en l’oferta formativa de persones adultes.
  • Incrementar el pressupost públic en matèria educativa, garantint els plans educatius que aposten per models de coeducació.
  • Garantir espai físic i recursos a totes les organitzacions estudiantils que caminen en defensa de la igualtat i l’equitat.
  • Desenvolupar polítiques per contrarestar la segregació vertical i horitzontal que es dóna en l’àmbit educatiu, reproduint-se posteriorment en el laboral.
  • Garantir una dotació pressupostària suficient per a les Unitats d’Igualtat de les universitats, per a permetre el desenvolupament de treball d’aquestes.

No hay comentarios :

Publicar un comentario

Aquest és un espai per a poder participar lliurement i no és la nostra intenció la d'introduir cap tipus de censura, encara que les idees exposades siguen crítiques amb nosaltres.
Però, i ja que no ens fem responsables de les idees ací exposades, no podem permetre que es facen acusacions a terceres persones alienes, sense proves, i de forma anònima. Per això, tot missatge que acuse una persona de fora de l'àmbit polític i que no tinga cap tipus d'identificació serà esborrat.
Esperem que ho entengueu.