lunes, 16 de junio de 2014

VOLEM UNA NOVA EDUCACIÓ SECUNDÀRIA!



Combatre l’abandó i el fracàs escolar

En l’ensenyança secundària es concentren en aquests moments les mancances més greus del sistema educatiu: l’abandó i el fracàs escolar. Segons l’Organització per a la Cooperació i Desenvolupament Econòmic (setembre del 2009) el 14% d’espanyols/es entre 14 i 16 anys ni estudiaven ni treballaven, el 5% deixa d’estudiar després de l’ESO i el 20% estaven en desocupació el 2006 (ara amb la crisi serien molts més). 

Al País Valencià, les dades són més preocupants, el 39% d’alumnes al País Valencià no supera l’ESO. L’Enquesta de Població Activa reflecteix que, el 2007, amb estudis d’ESO hi havia el doble de risc de desocupació que amb Educació Superior i un 1,5 més de risc que amb la Secundària postobligatòria (Batxiller i FP); que el 2009 (en el 2n trimestre i en plena crisi), amb l’ESO triplicaven el risc de desocupació respecte als titulats superiors i un 1,6 més de risc que amb Batxillerat; que la taxa de desocupació dels titulats superiors s’ha duplicat i està en el 8%, mentre que s’ha triplicat, un 24%, la que posseeix el graduat en ESO. 
També l’informe “La contribució socioeconòmica de les universitats valencianes” assegura que el 2007 el 20,4% de la població en edat de treballar a Espanya posseïa estudis superiors, mentre que al País Valencià baixava fins al 17,8%. En conclusió: a menor qualificació, major facilitat d’expulsió del mercat de treball amb els seus conseqüents riscos d’exclusió social, marginació, etc.

Per fer front a aquesta situació, és necessari incrementar els diners dedicats a educació i el disseny de polítiques que aposten seriosament per la igualtat d’oportunitats per a tots i totes siga quina siga la seua classe social de procedència.

EUPV es compromet a un treball continuat, compartit amb tota la comunitat educativa (pares i mares, alumnat, sindicats, grups de professionals, organitzacions polítiques, ajuntaments i qualsevol altra persona o grup que se senta concernit) que genere acords sobre finalitats, objectius, estructures, formes d’actuació i necessitats del sistema educatiu valencià. 
EUPV es proposa incloure en la Llei Valenciana de l’Escola Pública i el Seu Finançament les mesures següents:

  • El mapa escolar integral del País Valencià (des de l’Escola Infantil fins a la Secundària, passant per l’EPA, les Ensenyances Especials, Cicles Formatius i Programes de Garantia Social).
  • L’existència de centres de secundària amb instal·lacions educatives adequades, dignes i suficients.
  • L’adscripció de cada un dels centres d’Infantil i Primària a cada un dels centres de Secundària, establint l’itinerari a què té dret preferent cada alumne/a.
  • La fixació i reducció de ràtios per grup i per professor, d’acord amb les necessitats educatives.
  • L’establiment de plantilles de professorat, tenint en compte les necessitats socials reals.
  • Potenciar l’atenció tutorial. Inclusió, en horari lectiu, de les tasques d’acció tutorial amb l’alumnat. Ampliació del temps d’atenció a les famílies.



  • Estudiar noves formes d’organització que permeten una coordinació real del professorat que fa classe al mateix grup d’alumnat: treball per àmbits en el primer cicle, etc.
  • Impulsar la formació del professorat en els centres de secundària vinculada a la millora de la pràctica docent, sobretot en didàctiques d’aula, control del grup, motivació de l’alumnat i prevenció, i resolució de conflictes.
  • Dotar de serveis d’orientació a tots els centres públics de Secundària per a una millor i primerenca detecció dels problemes d’aprenentatge i l’adopció de mesures educatives adequades.
  • Establiment dels serveis de suport necessaris per a atendre amb garanties l’atenció a la diversitat, la compensació de desigualtats i les necessitats educatives especials, així com l’atenció a l’alumnat estranger.
  • Plans de compensació educativa per a aquelles zones que en l’actualitat tenen una major de fracàs i abandó escolar, com ara disminucions d’alumnat per grups, major dotació de professorat de suport o assistència social garantida (Programa d’Assistència Social en col·laboració amb els ajuntaments que permeta que els assistents socials i els mediadors culturals relacionen l’escola, la família i el barri). Cercar una escola sense discriminacions, on la disciplina tinga la seua base en la prevenció i en les estratègies de resolució de conflictes.
  • Avaluació dels programes que s’estan realitzant amb finançament del Ministeri d’Educació: PROA, PASE, EXIT. Si són positius, planificar la seua implantació en més centres o estudiar-ne la modificació perquè siguen més efectius. En qualsevol cas, els programes han d’anar acompanyats d’increment de plantilles en els centres i d’hores de coordinació entre el professorat.
  • Augmentar el nombre de programes de Qualificació Professional Inicial i altres que contribuesquen a reduir l’abandó escolar.
  • Establiment dels serveis d’atenció i seguretat dels centres que s’ha de concretar en un augment substancial del personal de serveis (conserges, netejadores, administratius), reduint la ràtio d’aquestes figures per nombre d’alumnes.
  • En els Centres que escolaritzen alumnat procedent de la immigració, sectors més desfavorits socialment o un altre tipus d’alumnat amb problemàtiques especifiques, s’habilitaren els recursos necessaris per atendre amb garanties el seu procés educatiu, com ara disminuir el nombre d’alumnes per professor/a, augmentar el nombre d’orientadors, assistents i mediadors socials i/o culturals, professorat de suport, logopèdia, pedagogia terapèutica, psicopedagogia, educadors etc., recursos necessaris per al seguiment individualitzat dels processos d’aprenentatge i adaptació.
  • Establiment de normes de funcionament, admissió de l’alumnat, gestió i participació democràtics de compliment obligatori, en igualtat de condicions per als centres públics i per als centres privats sostinguts amb fons públics.
  • La regulació de la jornada escolar i els temps escolars d’alumnes i professors.
  • Manteniment de les ensenyances en règim nocturn en els IES per als qui, per raons laborals o familiars, no puguen cursar els seus estudis en horari diürn.
  • Manteniment de l’oferta del segon idioma en tots els centres de Secundària.
  • Fer real l’oferta d’altres llengües estrangeres com l’alemany o l’italià, dotant als centres de la plantilla necessària.
  • Establiment de nous serveis en els centres de Secundària:
  • Servei Sanitari: Els centres de Secundària han de disposar de personal sanitari per atendre els casos d’urgència, prestar atenció mèdica i desenvolupar una labor de foment d’hàbits de salut, alimentació, informació sexual, prevenció, etc.
  • Educadors, treballadors socials, mediadors culturals en aquells centres de secundària en què hi haja casos greus de marginació social o problemes d’adaptació.
  • Menjadors escolars especialment en els IES que tenen caràcter comarcal. L’atenció i gestió en serà per personal especialitzat alié al claustre de professors.
  • Bibliotecaris o tècnics especialistes en biblioteconomia per organitzar i atendre les biblioteques escolars, així com per fomentar la lectura i l’estudi assistit.

No hay comentarios :

Publicar un comentario

Aquest és un espai per a poder participar lliurement i no és la nostra intenció la d'introduir cap tipus de censura, encara que les idees exposades siguen crítiques amb nosaltres.
Però, i ja que no ens fem responsables de les idees ací exposades, no podem permetre que es facen acusacions a terceres persones alienes, sense proves, i de forma anònima. Per això, tot missatge que acuse una persona de fora de l'àmbit polític i que no tinga cap tipus d'identificació serà esborrat.
Esperem que ho entengueu.