lunes, 25 de agosto de 2014

VOLEM UNA NOVA EDUCACIÓ INFANTIL I PRIMÀRIA!


EUPV defén el ple reconeixement de l’educació infantil de 0 a 6 anys com una etapa fonamental del procés educatiu, en tant que determinant en el procés de desenvolupament cognitiu del subjecte, així com d’element compensador de les desigualtats de base en l’accés al sistema educatiu i sociocultural.

En l’actualitat, ens trobem davant d’una etapa escindida entre una oferta gratuïta, però fins i tot incompleta, de 3 a 6 anys adscrita als centres de primària i una quasi inexistent oferta pública de 0 a 3. És patent la insuficiència de l’oferta educativa pública en aquest nivell d’ensenyança per a cobrir la demanda existent, així com la manifesta delegació de l’Administració Educativa en altres institucions, cosa que juga en favor del sector privat, que veu d’aquesta manera, com assegurar-se la cantera i el finançament d’aquest àmbit educatiu en aquesta etapa, ja que, el principi de llibertat d’elecció de centre, tan utilitzat per la dreta, només pot aplicar-se per a aquells pares i mares que opten per l’ensenyança privada, donades les insuficiències de l’oferta pública.

En l’educació primària, una vegada generalitzada la seua implantació en tots els centres del País Valencià, l’assignatura pendent és la de la cerca de majors índexs de qualitat (èxit educatiu per a tot l’alumnat) a fi de convertir-se en el necessari referent per a la gran majoria de la societat valenciana i de fer front a l’ofensiva de l’ensenyança privada, que s’ha vist afavorida en aquest nivell, com en el cas de l’educació infantil, per les polítiques dels governs de la dreta, tant per acció (incrementant les transferències de fons públics a l’ensenyança privada i fent-la aparèixer com el referent de la classe mitjana) com per omissió (practicant una política de “laissez faire” que no escomet els canvis i l’espenta que l’ensenyança pública necessitaria per a superar algunes de les seues deficiències i mancances més acusades).


PROPOSTES

L’etapa 0-6, clau per a la igualtat d’oportunitats
  • Elaboració d’un Cens i un Mapa Escolar de l’Educació Infantil en què es reculla la creació d’una xarxa pública de centres específics d’Educació Infantil de 0 a 6 anys, a fi de cobrir una oferta suficient a curt i mitjà termini.
  • En l’etapa infantil 0-3 s’inicien i desenvolupen les primeres diferències i discriminacions entre xiquets i xiquetes. L’escola ha de ser la garantia d’igualtat i l’instrument que pal·lie aquestes diferències i discriminacions. La generalització progressiva del tram 0-3 anys exigeix una aposta financera molt forta. Proposem un Pla a 4 anys que baixe a la concreció d’oferir el nombre de places que satisfaça les necessitats existents al País Valencià (5.000 places per any o 500 aules amb ràtios de 10 alumnes), la qual cosa suposarien 20.000 places en finalitzar la legislatura (més de 100 escoles en els dos primers anys). Oferta del segon cicle d’Educació Infantil (3-6 anys) en tots els centres escolars públics del País Valencià.
  • Adequació i integració dels actuals centres d’ensenyança infantil de la Generalitat Valenciana al perfil d’Escola Infantil dissenyat per la LOE i la seua normativa de desplegament.
  • Dotació progressiva de personal auxiliar de suport en els centres públics amb Educació Infantil.
  • Supressió de les polítiques d’ampliació dels concerts educatius a l’Educació Infantil i supressió de l’actual finançament de centres privats i concertats.
  • Concepció de l’organització i funcionament dels centres de primer cicle d’Educació Infantil des d’una doble vessant: educativa i de servei social, que potencie la inserció de la dona en el món laboral d’acord amb els criteris següents:
  • Horaris i calendari: desenvolupar una estructura coherent a la seua funció educativa, com en la resta de les etapes educatives, amb previsió d’horaris lectius i no lectius, amb atenció directa a l’alumnat i famílies i una planificació docent conseqüent i adequada amb els corresponents objectius i continguts, així com uns serveis complementaris adequats a les característiques i necessitats dels alumnes i les famílies, com són el menjador escolar, horaris i activitats extraescolars, participació de la comunitat escolar, etc. que siguen compatibles amb els requeriments familiars i les pròpies necessitats evolutives, socials i els interessos dels xiquets/es, respectant els seus propis ritmes, definint temps màxims de permanència dels xiquets/es en el centre i evitant que aquests centres es convertesquen en institucions substitutòries de la pròpia família. 
  • Normativització: integració efectiva en la planificació i normativització de la resta del sistema educatiu, amb el corresponent desenvolupament d’una política de cohesió i coordinació amb les distintes administracions que incideixen en l’àmbit de la primera infància. 
  • Titulacions i funcions: definició i aclariment del contingut de les titulacions professionals i funcions del personal docent i complementari dels Centres d’Educació Infantil. Homogenització de l’heterogeneïtat professional i laboral existent, regulació coherent d’aquesta i elaboració dels corresponents acords amb Institucions Acadèmiques i Educatives respecte als plans de formació, capacitació, processos i calendari d’aquests professionals, amb l’objectiu d’esmenar la dispersió i l’ambigüitat existents. 
  • Plantilles: disseny i elaboració dels models funcionals de Centres d’Educació Infantil amb la dotació de Personal Docent i Tècnic adequat per a una actuació coherent, homogènia i avantguardista en la política d’implantació de l’Educació Infantil al País Valencià. 
  • Participació de la comunitat escolar: com a garant d’un model educatiu democràtic i social, cal desenvolupar l’objectiu del ple i regular el dret a la participació dels distints col·lectius que componen la COMUNITAT ESCOLAR també en els Centres d’Educació Infantil, reconeixent i constituint l’estructura participativa i normativa dels Òrgans Col·legiats i participatius dels centres Docents; cal reactivar el seu funcionament i, fins i tot, ampliar les seues competències en el marc escolar. S’ha de reforçar-hi la participació de les famílies, amb els corresponents reconeixements laborals d’assistència com a compromisos de deure públic. 
  • Impuls decidit a la política de formació del professorat en aquest sector. Ampliació de l’oferta de cursos d’habilitació per a professionals de centres infantils municipals, realitzada directament per la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència (Centres de Professors CEFIRE) o per mitjà de convenis amb les universitats valencianes o els Moviments de Renovació Pedagògica.

Una educació primària de qualitat centrada en les necessitats de l’alumnat
  • Construcció dels centres necessaris per a eliminar tots els barracons existents en el País Valencià.
  • Democratització del Reglament Orgànic de Centres d’Educació Infantil i Centres d’Educació Primària, per a afavorir la direcció col·lectiva i la participació en els Òrgans Col·legiats.
  • Promoure un nou Decret de Plantilles que tinga en compte les necessitats reals dels centres i que permeta l’estabilitat del professorat a fi de crear equips coordinats i reduir el nombre d’alumnes per grup.
  • Incrementar el nombre d’especialistes, educadors i altres serveis de suport a l’alumnat que permeten una millor atenció a aquest, promovent estratègies d’intervenció conjunta, sense caure en la temptació de parcialitzar el currículum o segregar l’alumnat.
  • Introducció progressiva de la segona llengua estrangera en l’ensenyança primària, realitzant campanyes de sensibilització que faça veure la importància del coneixement d’almenys dues llengües estrangeres en la societat actual.
  • Dotació progressiva de personal d’administració per a tots els centres públics d’Educació Infantil i Centres d’Educació Primària que permeta una gestió professionalitzada.
  • Dotació pressupostària per a substitucions del professorat suficient i amb procediments àgils per a la cobertura immediata de les absències.
  • Implementació de mecanismes de supervisió i control administratiu sobre els centres concertats a fi de garantir els drets dels usuaris a rebre una ensenyança bàsica gratuïta, a gaudir d’un règim d’admissió d’alumnes idèntic al dels centres públics i a intervenir en el control i la gestió d’aquests centres finançats amb fons públics.
  • Per garantir que l’alumnat amb necessitat específica de suport educatiu dispose d’una atenció primerenca i preventiva, s’establiran mesures d’atenció individualitzada i es disminuirà la ràtio professor-alumne.

No hay comentarios :

Publicar un comentario

Aquest és un espai per a poder participar lliurement i no és la nostra intenció la d'introduir cap tipus de censura, encara que les idees exposades siguen crítiques amb nosaltres.
Però, i ja que no ens fem responsables de les idees ací exposades, no podem permetre que es facen acusacions a terceres persones alienes, sense proves, i de forma anònima. Per això, tot missatge que acuse una persona de fora de l'àmbit polític i que no tinga cap tipus d'identificació serà esborrat.
Esperem que ho entengueu.