lunes, 18 de agosto de 2014

PEL MENJAR CONSCIENT




"Si cuides el teu aspecte i la teua vestimenta, per què no tens cura també del que menges?". Aquesta pregunta la llança Maria Álvarez, organitzadora de la Bona Vida, un mercat de productes ecològics i artesans que se celebra a Madrid. Tenen un objectiu doble: acostar aquests aliments als que no estiguen familiaritzats amb ells i fomentar un "consum conscient". "No es tracta de ser ecologista, ni de combregar amb una determinada ideologia, sinó preguntar d'on vénen els aliments que mengem, buscar un gènere elaborat d'una manera ambientalment respectuosa i amb un preu just per al productor i el consumidor".

Oli, embotit ecològic, cerveses i vi artesà, fruites i verdures, farina i pa amb denominació d'origen, fumats i escabetxos artesans, ous o formatges són alguns dels productes que La Bona Vida aproparà al consumidor.

Hi ha indicadors que cada vegada més persones s'apunten a produir i consumir aliments ecològics, aquells produïts sense la utilització de substàncies químiques en totes les seues fases d'elaboració. Segons dades del Ministeri d'Agricultura, el 2011 hi havia més de 32 mil productors ecològics, huit mil més que el 2009. El 2011, el valor de la producció es va situar al voltant dels 813 milions d'euros, un 25% més que el 2009.

Per als consumidors, les majors avantatges són el sabor i la qualitat. "Tinc clients molt conscienciats amb l'entorn, però també compren persones que busquen una tamata que sàpia a tomata, o llet com la que prenien de menuts", explica Pere. Al costat de la seua dona, va crear fa un any un bloc en el que publicaven entrevistes amb productors compromesos amb el medi ambient. El bloc va donar pas a la botiga en línia, i en vista de la demanda, es van animar fa dos mesos a obrir un local al mercat de Santa María del Cabo. Pere ven productes ecològics de 35 marques diferents. Mentre parla, entra una clienta buscant bledes. "M'agraden molt però totes les que comprava em sabien a amoníac. Un dia vaig provar les d'ací, i escolta, res a veure", explica aquesta consumidora, anomenada Eva Fernández. "Fixa't que bé saben que la meua filla es va acabar el plat, i això que no li agraden les verdures".

El 2011, el valor de la producció ecològica es va situar al voltant dels 813 milions d'euros, un 25% més que el 2009

A la fruiteria La Repera del mercat de San Fernando, Alfredo Martínez, client habitual, porta una bossa plena de kiwis, peres, pomes, api, porros i bajoca. "Amb la fruita, que la fiques al cos directament, cal tenir molta cura".
El mercat té una fleca artesana i ecològica, La Pistola. La seua propietària, Sandra, elabora brioixeria, pa o empanades, i ven tots els ingredients necessaris perquè un es puga fer el seu propi pa casolà, i tot natural, com la farina mòlta en molí de pedra. El principal avantatge del seu pa és que dura molt més i no és més cara que una altra fleca: "Les pistoles costen 60 cèntims, i el més car, una barra d'un quilo de pa de sègol, tres euros".

Per a molts consumidors, el major problema d'aquests productes és el seu preu, de vegades més elevat que el dels convencionals. "Els costos de distribució són més alts perquè parlem de petits productors, no tindran tant marge com qui produeix a gran escala", explica Esther Alonso, propietària de la Repera. "Però els preus s'estan democratitzant perquè cada vegada hi ha més demanda, i costa menys portar aquests aliments al consumidor, a poc a poc la gent es va conscienciant de la importància d'una alimentació responsable".

Per solucionar l'assumpte dels costos de distribució, es van crear els grups de consum, és a dir, col·lectius de persones amb gustos similars que tracten directament amb el productor, sense intermediaris, i s'encarreguen els aliments. La Cocinita de Chamberí, una botiga de productes ecològics especialitzada en alimentació infantil, fa de punt de recollida per un d'aquests grups. La seua propietària, Paloma Munt, treballa amb dues famílies d'agricultors que envien una vegada a la setmana els productes que els clients demanen. El gènere arriba directament de l'horta en caixes de cinc, set i 10 quilos. Paloma també s'encarrega carn i de llet, va començar demanant algunes setmanes i ara rep 80 litres de llet fresca setmanals.

Internet també està obrint les portes als que volen comprar i no saben on. Isabel Ortiz va fundar el 2010 Mumumío, una botiga en línia que serveix a tot Espanya. "És una bona solució per a la gent que vol consumir productes ecològics i no té tant de temps o facilitats de trobar gent amb les seues inquietuds", comenta.

Una altra manera d'acostar als aliments ecològics és a través dels restaurants que, a poc a poc, van poblant Madrid. El Vergel, dels més famosos, porta deu anys dedicat a aquesta alimentació. A ell l'han seguit altres com Al Natural, on cuinen amb els aliments que ells mateixos conreen, o La beata. Obert fa un any, els seus amos el van idear com un restaurant amb un horari convencional però han hagut de deixar-lo com a tal només els caps de setmana. La resta de temps el dediquen al que ells anomenen casering, és a dir càtering de productes artesans. "Vam començar a preparar-los de manera ocasional i gràcies al boca-orella ens han anat eixint més clients, no parem de treballar ni un segon", explica el seu orgullosa creadora. El secret és oferir productes fets a casa. "Fem artesanalment fins la mantega, la melmelada i el pa". A la cuina de la Natàlia, la fruita és ecològica, com la llet, la farina, els cereals o els llegums.

Conscienciar la població sobre la producció sostenible és l'objectiu d'aquest mercat i dels restaurants i comerços al voltant d'aquest model d'alimentació. "Menjar aliments de temporada en comptes de forçar a la terra, saber que el producte que compres ve d'un lloc on els empleats estan sota condicions de treball dignes... tot això és l'alimentació conscient", explica Maria. A La Repera, l'argument és idèntic. "La clau és informar, ja que hi ha molt desconeixement, però poc a poc es va aconseguint", completa Esther. En aquest moment, rep un missatge al telèfon mòbil. El llegeix i somriu: "És ma mare, que diu que se n'ha anat a un poble amb unes amigues i que van a comprar fruita ecològica. A això em referia jo amb el de conscienciar a poc a poc".



Aparegut a ELPAIS.

No hay comentarios :

Publicar un comentario

Aquest és un espai per a poder participar lliurement i no és la nostra intenció la d'introduir cap tipus de censura, encara que les idees exposades siguen crítiques amb nosaltres.
Però, i ja que no ens fem responsables de les idees ací exposades, no podem permetre que es facen acusacions a terceres persones alienes, sense proves, i de forma anònima. Per això, tot missatge que acuse una persona de fora de l'àmbit polític i que no tinga cap tipus d'identificació serà esborrat.
Esperem que ho entengueu.