PER UNA REFORMA INTEGRAL DEL SISTEMA ELECTORAL I REPRESENTATIU VIGENT.
PER UNA DEMOCRÀCIA PLENA I PARTICIPATIVA.
En uns dies vos plantejarem la
proposta de reforma de la llei electoral vigent que defensem des d’Esquerra
Unida del País Valencià. Però abans, escriurem unes línies dels perquès esta
llei és injusta i antidemocràtica. Per a començar, fixeu-vos en este quadre:
CASTELLA I LLEÓ
|
PAÍS VALENCIÀ
|
|
Població
|
2.560.000
|
5.112.000
|
Escons
al Congrés
|
32
|
33
|
Escons
al Senat
|
39
|
17
|
Com és possible que tenint més
del doble de població, el País Valencià només tinga un diputat més al Congrés
que Castella i Lleó? No valen igual els vots dels valencians que els dels
castellans? És esta la defensa dels interessos valencians del PP i del PSOE
quan s’omplin la boca de valenciania? Esta és només una mostra de les injustícies
que emanen de la llei electoral que tenim i que PP i PSOE s’encaboten en no
voler canviar pels seus propis interessos. En podríem dir altres que serien
igual d’il·lustratives, però no tan pròximes.
Tot això passa per una llei
electoral injusta, unes regles de joc corrompudes, que ara intentarem esbossar
d’una manera senzilla en quatre passos.
Cada província aporta un mínim de
dos diputats, independentment de la població. Ceuta i Melilla, per la seua
banda, un cada una. Dels 350 diputats totals, per tant, n’hem de restar estos
98 d’assignació directa; els altres 252 són els que reparteixen en funció de la
població. Així, hi ha destarifos com que un diputat de Sòria (pepero o
socialista per defecte) sempre valdrà més del triple que un valencià.
Habitants
|
Escons al Congrés
|
Habitants per escó
|
|
Sòria
|
95.000
|
2
|
47.500
|
Melilla
|
76.000
|
1
|
76.000
|
València
|
2.575.000
|
16
|
160.937
|
Si en lloc d’haver 50 circumscripcions
hi haguera una única circumscripció, els vots emesos en qualsevol lloc tindrien
el mateix valor. El fet que Sòria, tenint menys població que el Camp de Túria,
aporte dos diputats és injust. I si l’excusa és que els territoris més
despoblats han d’estar sobrerepresentats per tal d’afavorir la seua situació
d’inferioritat, nosaltres proposem dos coses: que siguen els mateixos partits
els que s’encarreguen d’equilibrar les seues pròpies llistes per territoris, si
és que realment tant els interessen, o que directament puguem votar a un
diputat per Sacanyet.
2) LA QÜESTIÓ DE LA BARRERA ELECTORAL
No es tenen en compte els vots a
candidatures que no obtinguen un mínim d’un 3% per cada circumscripció. Imagineu-vos
la quantitat de gent que queda per representar al llarg de tot l’Estat. I
encara s’ha de dir que este percentatge és del 5% en les autonòmiques i en les
municipals.
3) LA QÜESTIÓ DEL SISTEMA D’HONDT
Les candidatures que ja han passat
per estos dos filtres se sospesen en funció del sistema d’Hondt. Per tal
d'explicar el funcionament de la regla, es pot imaginar una circumscripció
electoral on s'hagen d'escollir huit diputats, i on els resultats de les
eleccions siguen els de la taula següent:
Partit
|
Nombre de vots
|
Partit A
|
120.000
|
Partit B
|
100.000
|
Partit C
|
40.000
|
Partit D
|
5.000
|
Partit E
|
2.500
|
No es tenen en compte aquelles candidatures que
no hagen superat la barrera electoral.
En este exemple, hi ha hagut 267.500 vots a candidatures. Una barrera del 3%
suposa 8.025 vots, i com que els partits D i E no hi arriben, quedaran exclosos
del repartiment d'escons.
Partit
|
Nombre de vots
|
Partit A
|
120.000
|
Partit B
|
100.000
|
Partit C
|
40.000
|
Després, s'ordenen de major a menor, en una
columna, les xifres de vots obtinguts per les restants candidatures. Es
divideix el nombre de vots obtinguts per cada candidatura per 1, 2, 3,
etcètera, fins a un nombre igual al d'escons assignats a la circumscripció, en este
cas huit. Amb esta taula s'atribueixen els escons a les candidatures que
obtinguen els més grans quocients per orde decreixent. Quan en la relació de
quocients siguen iguals dos quocients corresponents a distintes candidatures,
l'escó s'atribuirà a la que haja obtingut el nombre més gran total de vots. Si
hi haguera dos candidatures amb el mateix nombre total de vots, generalment el
primer empat es resol per sorteig i els successius de forma alternativa.
Partit
|
Vots
|
/1
|
/2
|
/3
|
/4
|
/5
|
/6
|
/7
|
/8
|
Escons
|
Partit A
|
120.000
|
1r 120.000
|
3r 60.000
|
5é 40.000
|
8é 30.000
|
24.000
|
20.000
|
17.143
|
15.000
|
|
Partit B
|
100.000
|
2n 100.000
|
4t 50.000
|
7é 33.333
|
25.000
|
20.000
|
16.667
|
14.286
|
12.500
|
|
Partit C
|
40.000
|
6é 40.000
|
20.000
|
13.333
|
10.000
|
8.000
|
6.667
|
5.714
|
5.000
|
4) LA QÜESTIÓ DE LES LLISTES ELECTORALS TANCADES
Els partits són els que trien el
rostres visibles (i els invisibles) i l’electorat només ratifica estes llistes.
Així s’afavoreixen les castes polítiques i els sistemes electius clientelars.
La lluita pel canvi de la LLei Electoral que garanteixca la màxima sobirania del poble és una batalla perduda mentre els dos partits majoritaris continuen afavorint-se de semblant injusticia. Cal fer-se solidaris amb una causa justa, malgrat que semble no ser la teua, perquè la justicia es cosa de totes les persones justes
ResponderEliminar