- El pressupost del Ministeri de Defensa per a enguany augmenta un 28,21%
- La resta de grups s'oposa al "NO A L'OTAN"
- Pagarem 40 milions d'euros a l'antiga empresa del ministre de Defensa per deixar de comprar bombes de dispersió
L'Esquerra Plural (IU-ICV-CHA) s'ha quedat a soles al Congrés dels Diputats en el rebuig al crèdit extraordinari aprovat pel Govern per a pagar quasi 1.783.000 a empreses armamentístiques, ja que PP, PSOE, CiU, UPyD i PNB han anunciat el seu vot negatiu a una moció defensada pel diputat d'IU, José Luis Centella, que havia demanat als parlamentaris que triaren entre que estos diners "es gasten en sanitat o en educació o en pagar a la indústria d'armament".
"Que esta vesprada quede clar on estan les prioritats", ha apuntat davant del Ple del Congrés Centella, per a qui és "una vergonya" que en una situació de crisi com l'actual es dedique este crèdit a empreses que "podran esperar" a cobrar "algun temps com esperen molts espanyols".
El portaveu de Defensa de l'Esquerra Plural ha denunciat que, amb l'aprovació d'este crèdit extraordinari, el Govern posa en evidència que "troba diners quan vol", encara que "els dedica on li interessa". "Quan volen gasten més del que tenen, això sí, no per a sanitat, no per a educació, sinó per a pagar a la indústria d'armament", ha dit.
Al seu plantejament s'han oposat els diputats del PP, Beatriz Rodríguez-Salmones, que ha animat a IU a explicar a les províncies amb indústria de Defensa que no volen diners per a este sector, i el PNB, Arantza Tapia, que ha defensat la inversió en Defensa perquè "redunda en el món civil" i ha recalcat que "cal complir" amb els compromisos.
Mentrestant, el diputat del PSOE Luis Tudanca no ha rebutjat que es pague el deute, però ha criticat que s'haja augmentat el pressupost de Defensa "un 28% de forma sorprenent i sense informar", tot i que el secretari d'Estat de Defensa, Pere Argüelles, va dir que este assumpte "no es resoldria sense el suport de la Cambra".
El pressupost de Defensa per a enguany ha experimentat un sobtat increment del 28,21%. El Consell de Ministres va aprovar un crèdit extraordinari de 1.782 milions d'euros per a programes d'armament. Defensa no podrà, però, encarregar noves comandes, sinó que dedicarà estos diners al pagament de deutes pendents. Quan va comparéixer al Congrés per explicar el pressupost del seu departament, l'abril passat, el secretari d'Estat de Defensa, Pedro Argüelles, ja va reconéixer un desfasament de 2.370 milions entre la partida prevista i les obligacions de pagaments i va anunciar l'obertura de converses amb els ministeris d'Hisenda, Economia i Indústria per a buscar una solució.
La diferència entre els 2.370 milions i els 1.782 aprovats es cobreix amb els 309 milions aprovats a principis d'any pel Consell de Ministres, dels 198 que Indústria preveu prestar en este exercici a les indústries militars i els 4,95 inclosos en el propi pressupost de Defensa. Uns altres 76 quedaran pendents per correspondre a material encara no lliurat. Si esta partida s'haguera inclòs en els pressupostos, el capítol de Defensa hauria sumat 8.098.000, amb un augment del 16,88% respecte al 2011, en lloc de reduir el 8,84%.
La vicepresidenta Soraya Sáenz de Santamaría ha subratllat que es tracta de "lliuraments ja realitzats" i compromisos adquirits amb els proveïdors el 2010 i 2011, en l'etapa socialista, el pagament era "ineludible".
LA RESTA DE GRUPS S'OPOSA AL "NO A L'OTAN"
Un altre punt de la moció defensada per Centella ha concitat encara més coincidència en l'oposició de la resta de grups: la petició d'Esquerra Plural perquè Espanya isca de l'OTAN. Tots els portaveus que han intervingut han criticat la visió "autàrquica" del grup proposant i han insistit en la importància que Espanya pertanya a este i altres organismes internacionals.
A més, la diputada popular ha estat molt crítica amb la seua petició d'eixida de les tropes desplegades a l'exterior, expressada en "dos línies perdudes" de la moció. "En les missions a l'exterior són morts els soldats espanyols, per defensar la seguretat de tots", ha recalcat Rodríguez-Salmones, entre aplaudiments dels seus companys de bancada.
En el que sí que han coincidit tots els grups parlamentaris, a excepció del PP, és en el punt de la moció que demanava una major participació de les Corts en l'aprovació de documents rellevants en Defensa, com la Directiva de Defensa Nacional o l'Estratègia Espanyola de Seguretat.
Els portaveus han criticat que coneixen estos documents "per la premsa" i han insistit en demanar una major "parlamentarització" de la Defensa. La diputada del PP ha respost defensant que el Govern "ho està fent bé" en este sentit.
Centella ha demanat que la moció siga votada de manera conjunta (ja que es va admetre una 'autoesmena' per a introduir la qüestió del pagament del deute de Defensa), de manera que els grups parlamentaris que han anunciat el seu suport a alguns dels punts, finalment la rebutjaran en conjunt.
Sobre notícies d'EL PAÍS i EUROPAPRESS.


SI VOLEN GUERRA, LA TINDRAN
ResponderEliminarNo volem guerres, però no tindrem por a la lluita.
ResponderEliminar