No són els mercats financers, sinó la nostra burgesia financera, aliada amb l'europea, qui està controlant les nostres institucions públiques
Article de Vicenç Navarro.
Quan el Govern de ZP afirmava que
havia de dur a terme les polítiques de reducció de drets laborals (com
debilitar els convenis col·lectius) i socials (com allargar l'edat de
jubilació, congelar les pensions o retallar el gasto públic social) com a
conseqüència de la pressió dels mercats financers, estava, en realitat,
intentant externalitzar la responsabilitat de desenvolupar unes polítiques
altament impopulars. Una cosa pareguda passarà ara amb el Govern de Rajoy. En ambdós casos, els executius ens diuen que
no són ells sinó els de fora, és a dir, els mercats, els que manen, mentre que els governs no tenen una altra
alternativa que desenvolupar estes polítiques.
Amb l'ajuda dels majors mitjans d'informació i persuasió del país, els governs
ens presenten estes polítiques com determinades per forces exteriors sobre
les quals tenen poquíssima capacitat d'influència. El gran argument, que
justifica estes polítiques, és que són necessàries per a “donar confiança als
agents externs: els mercats financers”. En altres paraules, cal reduir el
dèficit i el deute públic, i cal reduir els salaris i debilitar els sindicats a
fi de calmar els mercats perquè estos presten el seu diners a l'Estat espanyol,
permetent-li amb això poder pagar els seus gastos. El problema amb este esquema
politicointel·lectual és que cada un dels postulats sobre els quals es basa és
erroni, és a dir, les dades empíriques no ho
sustenten. Vegem.
En primer lloc, no són els mercats financers, sinó principalment els bancs, les
companyies d'assegurances i els fons especulatius espanyols (l'eix del que s'anomenava abans la burgesia financera, terme
abandonat en el llenguatge politicomediàtic actual per considerar-ho
“antiquat”) els que posseeixen quasi la mitat del deute públic espanyol. La
majoria de l'altra mitat la posseeixen bancs, companyies d'assegurances i fons
especulatius europeus, gran nombre d'ells relacionats amb els mateixos fons
espanyols. Només una mínima part la
posseeixen entitats financeres estrangeres (és a dir, de fora de la Unió
Europea).
Els “mercats financers” són, doncs, les nostres institucions financeres (espanyoles i europees).
Utilitze el terme “les nostres” per a indicar la seua identificació politicoterritorial, perquè de nostres –en el sentit
de possessió per part de la majoria de la població– tenen poc. Estan controlats
per un nombre molt xicotet de persones (els
gerents, governadors i accionistes), menys del 0'1% de la població, que es
beneficien enormement que l'Estat espanyol haja de pagar fins a un 7% d'interés
per a aconseguir diners prestats dels bancs als quals l'Estat ha de pagar,
diners que procedeixen dels retalls de gasto públic en pensions, sanitat,
educació, escoles d'infància, serveis domiciliaris a les persones amb
dependència, entre altres. Les classes populars d'Espanya, que són les més
afectades per estos retalls, han d'estrényer-se
el cinturó perquè l'Estat puga pagar a la nostra burgesia financera, a la qual,
per cert, el nostre Estat ha anat reduint els seus impostos i ajudant-la,
prestant-los milions i milions d'euros perquè no col·lapsaren el sistema
financer com a resultat de les seues pràctiques especulatives (i molt en
particular en el sector immobiliari) a l'esclatar la bambolla de la rajola que
ells van crear.
Però, per si no fóra poc, esta burgesia financera, tant espanyola com europea,
ha rebut una enorme quantitat de diners del Banc Central Europeu (BCE), que és
una institució pública (els seus dirigents són nomenats
pels estats de l'Eurozona, inclòs el Govern espanyol), que està en la pràctica
controlat per les nostres (espanyoles i europees) institucions financeres. El
BCE imprimeix milions i milions d'euros i els dóna (bé, donar, donar, és un dir,
encara que els interessos són ridículament baixos) als bancs, els quals, amb
estos diners, especulen i compren deute públic a uns interessos desorbitats.
El segon supòsit erroni és assumir que no hi ha una altra alternativa a la
dependència que els estats tenen de la banca privada. Això no és cert. L'Estat
pot generar recursos a base de, per exemple, incrementar, en compte de baixar,
els impostos a la banca, a les rendes del capital i a les rendes superiors. I
el BCE, en compte de donar diners a la banca, els podria donar als estats per a comprar el seu deute públic als mateixos
interessos que li'ls dóna a la banca. Però no ho fa,
amb la qual cosa l'Estat ha de demanar prestat a la banca. Un cercle virtuós
per a la banca i desastrós per als estats. Però les coses han empitjorat encara
més perquè quan per fi el BCE ha començat a enviar diners als estats comprant
el seu deute públic, el BCE (que és el lobby de la banca) ha imposat
unes condicions draconianes, que es resumeixen en un atac frontal a les classes
populars i al seu Estat del benestar.
No són, doncs, els mercats financers, sinó
la nostra burgesia financera, aliada amb la burgesia financera europea, qui
està controlant les nostres institucions públiques, les mateixes que ens diuen
que no hi ha alternatives. I per al màxim abús, els nostres representants
polítics en la seua última reunió a Brussel·les, volen ara assegurar als bancs
(per a donar-los, inclús, més confiança) que estos mai, repetisc, mai, perdran
diners. És a dir, que els estats els hauran de pagar sempre els diners que
suposadament els deuen. I tot això es presenta amb l'argument que no hi ha
alternatives.
Però sí que hi ha alternatives. Els estats poden controlar els bancs, en compte
de ser al revés, establint, per exemple, bancs públics. I poden canviar al BCE posant-lo al servei de la població i de l'economia
productiva, i no al servei de la banca. Que no ho
facen es deu, no al poder dels mercats, sinó a l'excessiva influència
política i mediàtica de les nostres burgesies financeres.
No hay comentarios :
Publicar un comentario
Aquest és un espai per a poder participar lliurement i no és la nostra intenció la d'introduir cap tipus de censura, encara que les idees exposades siguen crítiques amb nosaltres.
Però, i ja que no ens fem responsables de les idees ací exposades, no podem permetre que es facen acusacions a terceres persones alienes, sense proves, i de forma anònima. Per això, tot missatge que acuse una persona de fora de l'àmbit polític i que no tinga cap tipus d'identificació serà esborrat.
Esperem que ho entengueu.